Recensie —

DEAF96

Redactie

Van 17 tot en met 22 september wordt op verschillende Rotterdamse locaties DEAF96 (Dutch Electronic Art Festival) georganiseerd. DEAF richt zich op de ontwikkelingen in de kunst in relatie tot (media)technologie. Tijdens het festival, dat in het grotere kader van de manifestatie R96 door V2 wordt georganiseerd, zal dit jaar speciale aandacht worden besteed aan de interactie tussen de stad en de stedelijke gemeenschap in relatie tot computernetwerken met hun virtuele gemeenschappen.

In het programma van DEAF96 zullen kunstenaars, architecten en wetenschappers verschillende aspecten belichten van de interactie tussen de werkelijke ruimte van de stad en de stedelijke gemeenschap en de virtuele werelden van het Internet en het World Wide WebProgrammapunten zijn onder meer:

Tentoonstelling 'Digital Territories' met als thema de digitale samenleving en de manier waarop onze belevingswereld, ons identiteitsbesef en ons sociaal gedrag veranderen onder invloed van elektronische netwerken.

In de Westersingel (bij Café de Unie) ligt paraSITE van architect Kas Oosterhuis, dat een snijpunt is tussen de werkelijke en de virtuele ruimte. Deze constructie is ook via het Internet te bezoeken.

Een door Stacey Spiegel en Rodney Hoinkes gecreëerde 360 graden Internet virtual reality omgeving in de havensimulator op de Wilhelminakade.

Een door NOX/Lars Spuybroek bedachte 'SoftSite' die gedurende het festival op het NAi wordt geprojecteerd.

Knowbotic Research + cF presenteert 'Anonymus Muttering' een speciaal ontworpen installatie die zowel in het NAi als op het web kan worden beleefd. Meer informatie over het programma van de verschillende symposia, lezingen en andere activiteiten in de ruimten van Lantaarn/Venster, Nighttown, het V2-gebouw en het NFI kan worden verkregen op de V2 DEAF pagina.