Feature —

Metrostation Kop van Zuid in gebruik genomen

Piet Vollaard

Op 4 juni is het nieuwe metrostation Wilhelminaplein op de Rotterdamse Kop van Zuid geopend. Het station is in opdracht van de RET ontworpen door architectenbureau Zwarts & Jansma. Het ontwerp en de bouw van het station is vooral organisatorisch en civieltechnisch een hele klus geweest. Desondanks, of wellicht juist daardoor, zijn Zwarts en Jansma er in geslaagd een organisatorisch helder en architectonisch interessant station te realiseren.

Het station is uitzonderlijk omdat het gebouwd is om een bestaande metrobuis die tijdens de bouw in gebruik is gebleven. Het station is tevens het diepste station van Nederland. Het laagste punt ligt 16 meter onder straatniveau. Erboven is tegelijkertijd het kantorencomplex Wilhelminahof gebouwd. Het civieltechnisch ontwerp is hierdoor zeer complex en consequenties hiervan zijn duidelijk zichtbaar in het architectonisch ontwerp. De bestaande buis, die tegen opdrijven beschermd moet worden, wordt op zijn plaats gehouden door middel van V-vormige kolommen. Het 2,5 meter dikke dak dient hierbij als contragewicht. Deze dikte maakt een grote overspanning mogelijk, waardoor het perron kolomvrij kan blijven. Een bijzonder aspect van het station is ook dat de perrons in een helling liggen, dit komt door dat de metro hier diep onder de Maas vandaan komt en naar het zuiden toe verder bovengronds gaat. Het hoogteverschil binnen het station is ongeveer 4 meter.