Feature —

Drijvende Dingen in Almere en Friesland

Piet Vollaard

Bouwen op het water lijkt voor de hand te liggen in een land als Nederland met een tekort aan bouwlokaties en een overvloed aan water. Toch wordt van deze mogelijkheid zelden gebruik gemaakt. Terwijl de woonbootcultuur door kortzichtige ambtenaren langzaam de nek wordt omgedraaid, ondernemen lokale architectuurgroepen initiatieven tot verovering van het water. CASLa in Almere presenteert ontwerpen voor een drijvend museum en voor een drijvend kantoor in het Weerwater en het Fries Architectuurcentrum lanceert een prijsvraag voor een drijvend expositiepaviljoen.

Vorig jaar bezocht een aantal studenten van de Staatliche Akademie der Bildende Kunste in Stuttgart Almere om daar inspiratie op te doen voor een ontwerpopdracht voor een tijdelijk, drijvend museum in Almere. Almere werd als lokatie gekozen vanwege de belangrijke rol die het water in de stad speelt. Behalve het Weerwater waren de grachten in de stad en het Gooimeer mogelijke lokaties. Naast de voorwaarde dat het museum moest blijven drijven, diende de vaste verzameling van de Staatsgalerie van Stuttgart als uitgangspunt voor het ontwerp. Tijdens het CASLa CAFé van donderdag 26 maart (12.00 tot 13.30 uur, Markt 110-112 Almere-Haven) zijn de resultaten voor het eerst in Nederland te zien. het is de bedoeling dat de ontwerpen later in Almere zullen worden tentoongesteld. Tijdens het café wordt tevens het ontwerp voor een drijvend CASLa-kantoor van Erik Eijsbouts (BDG-Architecten) gepresenteerd.

Ook in Friesland wil men ontwerpers uitdagen om een gebouw op het water te bedenken. Het Fries Architectuur Centrum nodigt architecten en vormgevers uit om deel te nemen aan de ontwerpprijsvraag 'SKOTS'. Om vanuit het pas opgerichte Architectuurcentrum zoveel mogelijk mensen in de Friese steden en dorpen te bereiken is het idee ontstaan voor een drijvend expositiepaviljoen. Het winnende ontwerp zal zo mogelijk worden gerealiseerd en gedurende een aantal jaren langs de Friese Elfsteden varen. Het paviljoen moet worden ontworpen op een vaste (drijvende) onderbouw. De ontwerpen moeten uiterlijk 31 mei 1998 binnen zijn. De winnaars zullen tijdens de 'Nacht van de Architectuur' op 23 juni a.s. worden bekend gemaakt.