Feature

Kijken voor je lijst

Moet er in navolging van de alom bekende boekenlijst ook een beeldlijst worden ingevoerd om de visuele klassiekers in de klas te brengen? En wat zou er dan zoal op deze lijst te zien kunnen zijn? In De Balie werd 15 april onder leiding van Ad ’s Gravesande (directeur Nederlandse Film- en TV Academie) een discussie gevoerd met docenten, scholieren, kunstenaars en beleidsmakers om enige grip op de visuele geletterdheid te krijgen.

De schoolklassen zullen er aan moeten geloven: na de relatieve rust van de boeken gaat het beeld nu de klas veroveren; en als het even kan nog op de golf van de digitale media bovendien. Nu is daar ook wel alle reden toe in een tijd die steeds meer door beelden en beeldcultuur wordt overspoeld. Na een ruime eeuw van stormachtige ontwikkeling zal de geschiedenis nu ook op dit terrein verantwoord worden vastgelegd en tot de verplichte lesstof worden uitgeroepen…….. Het Nederlands Audiovisueel Archief zal haar beeldverzameling dan ook binnenkort via de digitale snelweg de school binnenvoeren. Maar wat zijn nu die beeldklassiekers, en hoe lees je eigenlijk ‘beelden’?

De Balie heeft vijf beeldredacteuren (Alex Adriaansens, Pieter Hilhorst, Mijke de Jong, Coco Schrijber en Johan de Vos) gevraagd hun persoonlijke lijst op te stellen, waarbij plaats is voor films, documentaires, foto’s , video’s enz. om een beeld te krijgen van wat zo’n lijst nu eigenlijk zou kunnen zijn. Het leverde in elk geval een aardig overzicht op dat niet zozeer een galerij van ‘historische’ momenten laat zien maar vaak veel meer belangrijke overgangen in de beeldcultuur kenmerkt.

Dus géén val van de Berlijnse muur, maar wel een voyeuristisch kiekje in de wereld van Alice in Wonderland (Lewis Caroll). Volgens Adriaansens gaat het in de beeldliteratuur, net als in de ‘klassieke’ literatuur, vooral om werken die een standaard hebben gezet voor daaropvolgende werken.

Deze eerste beeldenlijst wordt gepresenteerd op een speciale website waaraan eenieder tot in elk geval tot 20 mei zijn individuele aanvullingen kan toevoegen. Het resultaat ervan zal op die dag tijdens de beeldles ‘De verborgen codes’ worden besproken.