Onder deze raadselachtige titel werd aan het begin van dit jaar een prijsvraag uitgeschreven waarbij de verlaten mijnen als locatie dienden. Ondergronds bouwen is een onderwerp dat de laatste jaren steeds meer in de belangstelling komt te staan. Zo verzorgde het NIROV onlangs nog een studiereis over dit onderwerp naar Amerika. Het is daarom niet verwonderlijk dat de prijsvraag Atlantis 2000, Valkenburg aan de Geul, zo’n 75 inzendingen binnen kreeg uit zowel binnen- als buitenland.
Valkenburg aan de Geul bezit ruim 250 kilometer aan ondergrondse gangenstelsels die niet meer worden gebruikt. Daarnaast kampt de stad met een imagoprobleem: kermis en veel bier.De prijsvraag kende daarom een aantal doelstellingen waaronder het verbeteren van de recreatieve en toeristische aspecten, het verbeteren van de infrastructuur, en het behoud van de natuurlijke, culturele en industriele erfenis.Van de vier thema's die door de organisatoren werden aangedragen (natuur en landschap, keuroord, amusement, en cultuur en historie) diende er een als uitgangspunt te worden gekozen. Voorts waren er twee verschillende wedstrijdlocaties, een voor studenten en een voor architecten. Studenten moesten zich buigen over de nieuw aan te leggen ondergrondse verbinding tussen het Berkelplein en de Daalhemmerweg. De eerste prijs ging naar een team uit Graz bestaande uit B. Hedegger en L, Canali.De professionals werd gevraagd een aansluiting te maken tussen de functies in de Cauberg en die van het Polfermolen gebied. Tevens moest er een verbinding komen tussen de stad en de mijnen. De eerste prijs werd hier behaald door het ontwerpteam bestaande uit P.B. Bossers, G.J.C. van Oyen en A.D. van Biemem uit Amsterdam.