Onlangs heeft het Amsterdams Fonds voor de Kunst de jaarlijkse Kho Ie- en Mart Stam-prijzen uitgereikt. Op 5 november zullen ze door burgemeester Patijn worden uitgereikt. De eer is dit jaar toegekomen aan Mick Eekhout en Joep van Lieshout; een verrassende keuze binnen beide categoriën prijzen.
Aan Mick Eekhout zal op 5 november de Kho Liang Ie-prijs 1998 worden uitgereikt. Hij ontvangt deze prijs voor industriële vormgeving van de jury – bestaande uit Koos Flinterman, Anne Mieke Kooper en Peter Krouwel – voor zijn ontwerp voor de Prinsenhofzaal in Delft. In haar rapport stelt de jury dat het niet toevallig is dat een prijs voor industriële vormgeving aan een architectonisch ontwerp wordt toegekend.
'Industriële vormgeving en architectuur zijn twee afzonderlijke vakgebieden die in de toekomst meer en meer op elkaar zullen zijn aangewezen. De architectuur zal nog meer afstand moeten nemen van de traditionele bouwcultuur wil zij in staat zijn om de steeds complexere architectonische visies en opgaven te kunnen realiseren en het vakmanschap hiervoor te vinden.'
Volgens de jury vormt de product-architectuur – zoals die van Eekhout – die hierdoor ontstaat een steeds belangrijker factor in het vakgebied industriëel ontwerpen.
Op advies van dezelfde jury is de Aanmoedigingsprijs industriëel ontwerpen 1998 toegekend aan Saar Oosterhof voor de door haar ontworpen Soft Tiles, een serie gegoten polyurethaan tegels.
eEerder werd al bekend gemaakt dat de Mart Stam-prijs 1998, een interieurprijs die eveneens door het Fonds voor de Kunst wordt uitgereikt, is toegekend aan Joep van Lieshout voor zijn ontwerp van drie keukens en de toegangspartij van Galerie Fonds Welters in Amsterdam.
De prijs is ingesteld ter bekroning van het werk van architecten op het gebied van interieurarchitectuur, inwendige verbouwing (?!) en renovatie/restauratie. De jury – Jaap Huisman, Frans Bevers en Nel Verschuuren – heeft ook hier een ongebruikelijke keuze gemaakt. 'Dat een beeldend kunstenaar werd uitgekozen als winnaar van de Mart Stamprijs zegt iets over de stand van zaken in de interieurarchitectuur. Op het gebied van vernieuwende interieur-projecten lijkt Amsterdam zijn magische voorhoede-rol te hebben verloren…De scheppingen van de professionele interieurarchitecten zijn stilistisch in orde, goed gedetailleerd, comme il faut, maar veroorzaken zelden opwinding. Het vak lijkt door andere disciplines belaagd te worden, drijft op routine en is tamelijk voorspelbaar. Van Lieshouts inbreng is argeloos en kent een verrukkelijke relativering.'
De Aanmoedigingsprijs bouwkunst 1998 is toegekend aan Ramin Visch voor zijn ontwerp voor een scheidingswand in een pand aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam.