Het laatst gerealiseerde project van de architect H.P. Berlage, het Haags Gemeentemuseum, is gisteren na een drie jaar durende restauratie officieel heropend door prinses Margriet. Het publiek kan het grondig opgeknapte gebouw (dat dateert uit de jaren dertig) vanaf vandaag bezichtigen. Behalve dat de oorspronkelijke en unieke daglichttoetreding van de expositiezalen is weer in ere is hersteld, is er ook een ondergrondse modelgalerij aan het gebouw toegevoegd.
De restauratie van het Haags Gemeentemuseum is de meest omvangrijke en ingrijpende restauratie van een jong monument en heeft in totaal zo'n vijftig miljoen gulden gevergd. Voor het architectenbureau Braaksma & Roos was het vooral een ontdekkingstocht op zoek naar de oorspronkelijke elementen van het gebouw. In de loop van de vijftig jaar dat het museum nu bestaat was er veel aan verknutseld en het heeft de architecten veel tijd gekost om die ingrepen weer te verwijderen. Daarnaast is er door de architecten veel zorg besteed aan de lichtkappen.
Het Gemeentemuseum is een van de weinige daglichtmusea in de wereld en om ervoor te zorgen dat al te fel daglicht het museum niet kan binnendringen zijn de lichtkappen van het museum met speciale lamellen uitgerust. De oorspronkelijk glaskappen zijn vervangen door een visueel gelijkwaardige maar technisch veel geavanceerdere oplossing met o.a. weersafhankelijke ventilatie. Voor het oog is het echter onzichtbaar, op de schittering van het nieuwe koper na.
Interessant is dat de hele voortgangsrapportage van de restauratie op internet beschikbaar is. Wie geïnteresseerd is in verhuizingsproblematiek, de moduulmaat en kleur van de nieuwe bakstenen, de aanpak van loszittende tegels of de zoektocht naar een leverancier die de oorspronkelijke rubber trapafwerking kan benaderen kan terecht op restauratie-site van het museum.
In het museum is nu ook het -inmiddels beroemd geworden- Victory Boogie Woogie van de schilder Piet Mondriaan achter een stevige glasplaat te bewonderen.