Feature —

Tent van de toekomst

Redactie

De Engelse architect Catalin Dragomir is uitgeroepen tot winnaar van de ontwerpwedstrijd ‘de tent van de toekomst’. De wedstrijd is uitgeschreven door De Boer Tenten uit Alkmaar ter gelegenheid van hun 75-jarig jubileum. De opdracht was om een tent of combinatie van kleinere tenten te maken, die in twee dagen kan worden opgezet en snel kan worden vervoerd. De (op)bouwwijze neemt daarom in de ontwerpen een belangrijke plaats in. 28 Mei werd de prijs uitgereikt.

De bedoeling is dat deze tent een groot voorlichtingsproject gaat huisvesten ter gelegenheid van de introductie van de euro. Het rondtrekkende circus moet in korte tijd alle hoofdsteden van de euro-landen aandoen.

Dragomir overspant de 40 meter brede tent met acht stalen bogen van 70 meter lang. In de lengterichting zijn deze bogen verbonden door kabels die bevestigd zijn aan containers aan het uiteinde van de tent. Kussens voorzien van overdruk stabiliseren de bogen in zijwaartse richting.

Naast de winnaar zijn er ook twee ontwerpen beloond met een tweede prijs ex aequo: Het duo Arjan Habraken en Rudi Scheuermann en het team Ton van den Berg, Michiel Raaphorst en Anet Schurink beiden uit Rotterdam. Habraken en Scheuermann komen met uitvouwbare vakwerken. De eerste stoot wordt gegeven door een hydraulische telescopische cilinder, daarna zet de uitvouwhandeling zich voort met kabels vanaf zich tegen over elkaar bevindende containers en trolleys.

In het ontwerp van Van den Berg, Raaphorst en Schurink 'HE23' bestaat de draagconstructie uit 23 met helium gevulde bollen. Deze bollen zijn door een netwerk van 'aders' verbonden met de compressoren in de vrachtwagens. Het volume van de bollen bevindt zich voor het grootste gedeelte binnen de tent.

De bollen zijn transparant gedacht. Overdag wordt daardoor daglicht binnen gebracht en in de nacht kan de stad feestelijk worden verlicht. Stabilisatie in zijwaartse richting wordt verwacht van 16 spanten, die vanauit het middelpunt uitwaaieren en in de buitencircel hun bevestiging aan de grond krijgen.

De opbouw geschiedt als volgt: De tent wordt neergelegd, vier vrachtauto's kiezen positie volgens (de) vier windstreken en blazen helium in de bollen, waardoor de tent oprijst. De vrachtwagens blijven staan als grote infusen. De jury ziet problemen in het leeg laten lopen van de ballonnen en vergelijkt dat met de poging om drank terug te krijgen in de fles.

Ook al kleven er aan dit ontwerp in kosten- en tenttechnisch opzicht bezwaren, vanuit het oogpunt van promotie van de euro is het een schot in de roos: Een gebouw gefundeerd 'op' luchtbellen is een passende illustratie voor de idealen die de euro omgeven. Ook de in vier windstreken opgestelde vrachtwagens/infusen kunnen als verwijzing worden gezien naar de wereldwijde economische krachten waarin de euro zich bevindt.