Feature —

Ontwerpwedstrijd voor Rotterdamse watertaxi

Redactie

Rotterdam krijgt komend jaar een echt watertaxinetwerk. Op initiatief van Watertaxi Wilhelmina, een zusterbedrijf van Hotel New York, is een boot gezocht, een steiger ontworpen, zijn 37 opstapplaatsen bepaald en is een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor een karakteristieke Rotterdamse boottaxi. Architecten, industrieel ontwerpers, modeontwerpers en beeldend kunstenaars uit binnen- en buitenland kwamen afgelopen november naar Hotel New York om een watertaxi te tekenen. Gisteren werd de winnaar, ontwerper Huibert Groenendijk – bekend gemaakt.

Sinds haar opening exploiteert Hotel New York een aantal kleine bootjes die de Maas oversteken. HNY heeft de gemeente Rotterdam nu overtuigd dat er daarnaast een serieus Rotterdams watertaxinet moet komen: snel, betaalbaar en voor iedereen.

Het watertaxiplan is klaar en de financiering rond. De gemeente zorgt voor de infrastructuur (steigers). Begin volgend jaar worden de eerste vijf taxiboten geproduceerd. Om te beginnen zijn er 37 op- en afstapplekken; in de toekomst wordt dat netwerk uitgebreid. Voor 2002 staan minimaal 675 taxibewegingen per dag gepland. Dat betekent: geen foto van de Maas meer zonder taxiboot.

Een geschikt casco voor de watertaxi is gevonden in de uit Kiel afkomstige Kiel Classic, een boot van negen meter lang die ook bij 70 kilometer per uur nog wendbaar is en rustig op het water ligt.

Ook een passende steiger is er al. Op verzoek van Hotel New York ontwierp de Rotterdamse architect Victor Mani een opvallend maar klein, licht en verrassend betaalbaar exemplaar. Te bezichtigen naast Hotel New York

Nu alleen nog een mooie boot. Afgelopen najaar ontvingen zesendertig binnen- en buitenlandse ontwerpers een brief van HNY met het verzoek 'Teken een boot voor ons'. Zesendertig ontwerpers uit binnen- en buitenland werden daarop uitgenodigd om twee dagen naar het hotel te komen en in ruil daarvoor een ontwerp te schetsen. Omdat de initiatiefnemers hoopten op een bijzondere boot vroegen ze expres niet alleen botenbouwers. Naast doorgewinterde jachtontwerpers werden kunstenaars, architecten en modeontwerpers – waaronder architecten als Peter Wilson, industrieel ontwerpers als Huibert Groenendijk en Christophe Marchand, ontwerpers als Christoph Seyferth en Niall O'Flynn, modeontwerpers als Alexander van Slobbe en beeldend kunstenaars als John K├Ârmeling – uitgenodigd. De winnaar ontvangt 50.000 gulden, zijn ontwerp wordt in eerste instantie vijfmaal en daarna elk jaar nog vijf keer uitgevoerd.

Na een lang juryberaad bleven drie boten over: die van Huibert Groenendijk, Rob Ligteringen en Victor Mani.

De uiteindelijke winnaar is Huibert Groenendijk: ontwerper van boeien, windturbines, GSM-masten en het bekende kinderzitje Maxi Cosi.

Groenendijks ontwerp is stoer en heeft een snelle uitstraling. Het lijkt totaal niet op de huidige chique kleine bootjes. Groenendijk doorbreekt volgens de jury ' het 'mooie', de klassieke boot-achtige uitstraling van de Kiel Classic. Doordat hij de knik aan de zijkanten weghaalt en overdekt met een nieuwe rand, maakt hij korte metten met de elegante lijn van het oorspronkelijke schip. Daardoor wordt zijn boot een compleet eigen, nieuwe boottaxi en een geheel in plaats van een nieuwe opbouw op een bestaand casco.'

Tijdens prijsuitreiking is tevens het Botenboek gepresenteerd, met het verhaal van het initiatief en alle bootontwerpen.