Vrijdag 10 maart jl. is in het Lunatheater in Brussel de opera Triumph of Spirit over Matter in premiere gegaan. Het decor van deze komedie over kunst is van Francine Houben van Mecanoo. Stoelen – met name Rietvelds ZigZag-stoel – spelen daarin een hoofdrol.
De opera gaat over de mislukte kunstenaar Beck, die uit wanhoop vervalsingen vervaardigt en verkoopt. Als men het bedrog ontdekt, wordt hij wereldberoemd en blijkt zijn succes een wraakactie op de gevestigde kunstwereld. De opera biedt een hilarische blik op het kunstbedrijf.
De regisseurs Johan Simons en Paul Koek werken in hun decors vaak met 'de ideële of functionele eigenschappen van een gebouw en de sporen die de geschiedenis erin heeft achtergelaten'. Het is vanuit dat standpunt dat zij een architect vroegen voor het decorontwerp.
Francine Houben: 'De regisseurs zetten in hun werk steeds twee sterk tegengestelde elementen naast elkaar. Die vernietigen elkaar namelijk nooit, het één versterkt het ander.' De twee belangrijkste ruimtes in het decor hebben de vorm van twee gigantische stoelen, geïnspireerd op de zigzagstoel van Gerrit Rietveld. Door het gebruik van de materialen wordt de tegenstelling tussen die twee ruimtes vormgegeven: het kunstmatig verwerkte, beschilderde hout van de galerie versus het natuurlijke, onbewerkte bamboe van het atelier.
Ook voor elk van de personages zocht zij een speciefieke stoel, alle vijf met een uitgesproken, persoonlijk karakter: La Chaise van vloeiend gegoten kunststof – naar een beeld van een zittende vrouw met zijwaarts gestrekte benen van Gaston Lachaise – voor Elsie; de wat onhandige Wig-gle van Frank Gehry, een slinger van gevouwen pakkarton, voor kunstenaar Beck; de chique kantoorstoel Aluminium voor galerie-eigenaar Günther Dreck; het simpele chroomstalen vlechtwerk van de Wire voor diens secretaris Frank Beacon; en de gewrongen spankracht van het natuurlijke hout van de Plywood voor journalist Theo. De stoelen van Elsie, Günther, Beck en Theo zijn ontworpen door Charles en Ray Eames.