Nieuws

Archi-tag-ture

16 Juni werd in MAMA de expositie ‘Thinking of a Masterplan’ geopend. De expositie duurt tot 7 augustus en presenteert de zoektocht van het ontwerp-team Delta-Maurer-Zedz naar het grensgebied tussen graffiti en architectuur.

De zoektocht naar wat architectuur van graffiti kan opsteken is nog niet afgelopen. Toch doet het ontwerpteam alvast verslag. De expositie toont werk van de samenwerking tussen de graffiti-kunstenaars Delta en Zedz en het architectenbureau Maurer. Aan belangstelling geen gebrek. De opkomst bij de opening was -zeker gezien de voetbalmatch Nederland-Denemarken- opvallend hoog, de gemiddelde leeftijd opvallend laag.

Directe aanleiding voor de tentoonstelling is een paviljoen voor 'Rotterdam 2001-Culturele Hoofdstad van Europa' dat het ontwerpteam in opdracht van het Rotterdamse MAMA heeft ontwikkeld. Het paviljoen bestaat uit twee gangen die zorgen voor een minieme doolhofervaring met als thema 'de grens'. Verder worden onder andere de inzending voor de prijsvraag 'Het Wilde Wonen', 'Masterplan', een 50 meter lang stadmeubel 'Zedzbeton' en vrij werk getoond.

Aan graffiti gerelateerde architectuur. Wat moet men zich daar bij voorstellen? De vertaling naar 3D hoeft niet te worden gemaakt, de graffiti van Delta en Zedz heeft al een drie-dimensionaal karakter. Het heikele punt is de vertaling naar architectuur. Wat kunnen tags in de architectuur? Wordt de fusie met graffiti niet alleen maar gebruikt om nu eens ongegeneerd leuk te kunnen bouwen? Wat is het om door een 3D handtekening te lopen?

De tag, handtekening van de graffiti-spuiter, is uitgangspunt voor ieder ontwerp. Niet alleen voor de aanzichten maar ook voor de plattegrond. In 'P2001' bepaalt de tag zelfs het ruimtelijke volume van een gang en loop je als het ware in een tag. De kenner zal die letters er altijd uithalen. Het karakterestieke van zo'n tag is echter meer de stijl, het gevoel, het ritme ervan. Zo bekeken loop je eigenlijk altijd al door de 3D handtekening van de architect. Bij de projecten van Delta-Maurer-Zedz gaat het alleen om een meer bewuste omgang met en gebruik van dit gegeven in een stijl die aan graffiti is gerelateerd;.een stijl doet denken aan de architectuur van ruimteschepen uit televisieprogramma's.