Van 7 tot en met 13 september vindt op vier Rotterdamse locaties het eerste Architectuur Filmfestival Rotterdam plaats. Allerlei aspecten van de stad: architectuur, stedenbouw, het stadsleven en het stadsgevoel, komen aan de orde in speelfilms, documentaires, korte films, video’s en nieuwe mediaproducties.
In Filmtheater Cinerama zijn zeven grote speelfilms te zien die architectuur, het leven in de grote stad of een visie op de grote stad tot onderwerp hebben. Onder de titel bevinden zich de klassieker The Fountainhead, de verfilming van Ayn Rand's boek met Gary Cooper in de rol van rechtschapen architect Howard Roark die de waarden van individualisme en kapitalisme verdedigt. De film is weliswaar zo'n vijftig jaar oud, maar kan nog steeds dienen als discussiebevorderende introductiefilm voor alle eerstejaars architectuurstudenten. Voor wie hem nog niet gezien heeft een must: als was het alleen maar vanwege de karikaturale 'moderne' decors en ontwerpen van Roark.
Blade Runner – ook al zo'n must-have-seen voor architecten is met name wat betreft de decors de zwartgallige tegenhanger van The Fountainhead: de ultieme post-urbane stad.
Voor de meer klassiek geïnteresseerden is The Belly of an Architect van Peter Greenaway – de meest architectonische regisseur van het vorig millennium – in het programma opgenomen.
In Theater Lantaren/het Venster loopt een dubbelprogramma met enerzijds kunstzinnige stadsfilms als l'Eclisse van Antonioni en Sammy and Rosie Get Laid van Stephen Frears, en anderzijds een programma van documentaire en films met een meer experimenteel karakter. De films zijn ondergebracht rond thema's als: Toerisme en Steden (met onder meer Virtually Las Vegas, waarin architecten Robert Venturi en Denise Scott-Brown terugkeren naar de stad waarvoor zij ooit een vurig pleidooi hielden), Stad en Herinnering, Privé en Openbaar (met daarin L'Eclisse met opnamen in de modernistische wijk EUR in Rome), Metropolis (met onder meer de prachtige, klassieke architectuur film Playtime van Jacques Tati), Stad en haar Outsiders, het Essay (met onder meer de nieuwsgierigheid opwekkende titel Confessions of a Fallen Architect) en Huis (met onder meer de fascinerende korte film Living van Frans Zwartjes).
Alsof dat allemaal nog niet genoeg is loopt er in het NAi een drietal 'Cineac'-programma's van documentaires over (de wederopbouw van) Rotterdam, is in de ruimte van V2 een tentoonstelling te zien verschillende producties die exemplarisch zijn voor de wijze waarop media, kunstenaars en architecten de stad benaderen, met onder meer Metaspaces van Raoul Bunschoten.