Nieuws

Guggenheim-Gehry-OMA/AMO Alliantie

Thomas Krens, de directeur van de Guggenheim Foundation, heeft afgelopen week in New York bekend gemaakt dat het Guggenheim een alliantie met de architecten Frank O. Gehry en Rem Koolhaas aangaat. De drie deelnemers in de alliantie richten zich op de mogelijkheden om het museum internationaal verder te positioneren en om tegelijkertijd het belang van architectuur in ’the largest possible contemporary cultural context’ te benadrukken.

AMO, het 'virtuele' new-economy netwerk van OMA, is hiermee verder versterkt. AMO opereert al in diverse verbanden met samenwerkende partijen als Microsoft, Bruce Mau, Herzog & De Meuron, VPRO, Ove Arup, en de OMA vestigingen in Rotterdam en New York. Het organigram dat Koolhaas al enige maanden in zijn lezingen verwerkt wordt dagelijks aangepast en is (daarom?) jammer genoeg nog steeds niet vrijgegeven voor publicatie.

Koolhaas' AMO groep treedt in de alliantie met Frank O. Gehry & Associates en de Solomon R. Guggenheim Foundation om haalbaarheidsstudies te verrichten voor culturele interventies en projecten op 'strategische locaties' op de gehele wereld.

Het Guggenheim is sinds de opening van haar vestiging in Bilbao verrast is door wat inmiddels het 'Bilbao effect' heet – er zijn wereldwijd meer dan 60 aanvragen gedaan bij de Guggenheim Foundation en Frank O. Gehry om te participeren in stedelijke ontwikkeling en projecten voor culturele infrastructuur door allerlei instituten, steden en regionale overheden. Het heeft besloten om zich middels de alliantie met Koolhaas en Gehry op de meest veelbelovende projecten te concentreren. Wellicht kan deze alliantie als model dienen voor het 'culturele ondernemerschap' dat staatssecretaris Rick van der Ploeg voorstaat.

In een gezamenlijke verklaring stellen Koolhaas, Gehry en Krens dat hun inspanningen niet noodzakelijkerwijs hoeven te resulteren in het ontwerp voor een museum, noch een ontwerp van een van de betrokken bureaus noch de oprichting van nog een nieuw 'Guggenheim'. De interesse van de alliantie ligt meer in het ontwikkelen van pragmatische concepten met een ingrijpend effect op de lokale context: 'We are interested in developing aesthetic concepts in an intensely practical context. Architecture and culture are a matter of use and enfagement, not of aesthetic notions disconnected from a practical contemporary reality. (…) We will want to simultaneously consider all of the potential components of a given project: its cultural, commercial, and economic impacts; its capacity to influence patterns of behavior; its relationship to local traditions and existing cultural and political institutions; its resources and sources of support; its profitability and scale; its capacity to influence cultural history; and its long-term use and programming capability'.

Mogelijke projecten voor de alliantie worden in de eerste plaats door de Guggenheim Foundation geselecteerd en vervolgens door de alliantie tot mogelijke studieopdrachten benoemd. De studies zullen gezamenlijk door de drie partners worden gedaan. Als eerste project wordt momenteel de uitbreiding van de Hermitage in St. Petersburg bestudeerd. De Guggenheim – Gehry – OMA/AMO alliantie zal het nieuwe masterplan voor het museum ontwikkelen.