Feature

Koolhaas aan de Maas

Rotterdam afficheert zich graag als het Manhattan aan de Maas. Als het aan Rem Koolhaas (O.M.A.) ligt, wordt daar nu ook een ‘Downtown Athletic club’ gerealiseerd.

Op de Kop van Zuid tussen het KPN-gebouw van Renzo Piano en de voormalige cruiseterminal zal, wanneer de plannen doorgang vinden, over drie jaar een multifunctioneel complex verrijzen van 120.000 vierkante meter bruto vloeroppervlak en met een hoogte van 126 meter. Ter vergelijking: het World Port Center van Norman Foster is 129 meter. Het project heeft als werktitel De Rotterdam. In het complex komen 260 appartementen, een vijfsterrenhotel met 240 bedden, een parkeergarage voor 600 auto's, 3.500 vierkante meter bioscoopruimte, 1.500 vierkante meter voor winkels en restaurants, 30.000 vierkante meter kantoorruimte en 4.000 vierkante meter aan fitness- en zwemaccommodatie. Het is weliswaar nog geen Downtown Athletic Club – het grote voorbeeld van Manhattisme dat Rem Koolhaas in zijn boek Delirious New York uitgebreid beschrijft – maar het komt in de buurt.

Nederland heeft volgens Koolhaas last van een daglichtfobie daarom zijn alle hoge gebouwen hier smal. Hoogbouw in Nederland is daarom door saaiheid en versimpeling aangetast. Koolhaas presenteerde zijn plan woensdag 11 januari. Het ontwerp past naar zijn zeggen in de campagne die OMA voert tegen de eenvoud in hoogbouw. De Rotterdam bestaat uit een plint waarop drie volumes naast elkaar staan met daarbovenop drie volumes die ogenschijnlijk willekeurig van de onderliggende volumes zijn verschoven. Het ontwerp van O.M.A. laat een gebouw zien waarvan de complexiteit pas goed zichtbaar wordt wanneer het gebouw aan verschillende kanten bekeken wordt. Door de verschillende volumes wordt vermeden dat het complex oogt als één groot gebouw. In die zin kan De Rotterdam worden gezien als een revanche op het nooit gerealiseerde plan dat OMA circa twintig jaar geleden maakte voor een lokatie aan de Rotterdamse Boompjes.

De gevel van het complex zal grotendeels bestaan uit glas. Hiervoor is gekozen aldus Koolhaas omdat dit materiaal de toekomst verbeeldt.

Volgende week beslist de commissie Ruimtelijke Ordening over het project. Wanneer alles volgens plan verloopt zal De Rotterdam in 2006 in gebruik worden genomen.