Feature —

MetroMorfose

Redactie

Nu de opwaardering van de Bijlmer al ver gevorderd is zal de Amsterdamse metro dezelfde lijn gaan volgen. Het Gemeentevervoerbedrijf is dit voorjaar gestart met de herontwikkeling van 18 Amsterdamse metrostations, behorend bij de Gaasperplas- en de Geinlijn. Het project dat de naam ‘MetroMorfose’ heeft meegekregen, zal in de komende zeven jaar tot stand komen. Zwarts & Jansma Architecten zullen hiervoor de ontwerpen maken.

De uit de jaren '70 daterende metrostations van de Oost-lijn voldoen volgens de gemeente Amsterdam niet meer aan de eisen van deze tijd. Het vergroten van de veiligheid van passagiers en personeel en het verbeteren van het comfort en de uitstraling van de stations zijn de nieuwe uitgangspunten. Veel glas, een aangename kleurstelling en de toepassing van makkelijk te onderhouden en duurzame materialen zijn volgens de architecten de middelen om dit te verwezenlijken. Een toegangscontrolesysteem en diverse winkels op de stations zullen daarnaast een veilige en levendige sfeer waarborgen.

Als eerste project in de revitalisering van de metrostations heeft Zwarts & Jansma station Ganzenhoef in Amsterdam Zuid-Oost ontworpen. Er is gekozen voor een transparant bouwwerk zonder dooie hoeken. Door de hoge ligging van het perron ten opzichte van het maaiveld (ca. 12m.) krijgt Ganzenhoef een riant hoge glazen hal. Het verticale transport wordt verzorgd door drie roltrappen en een schuine lift, waardoor er geen loopbruggen op perronniveau of gangetjes op maaiveldniveau meer nodig zijn. De lift staat onder dezelfde schuinte als de roltrappen. Op die manier ontstaat er volgens de ontwerpers een open en ruime zichtlijn tussen hal en perron. Een grotendeels glazen omhulling vormt zowel perronoverkapping als windscherm.