In navolging van het jongere Almere gaat ook nu Lelystad het centrum verbouwen. Het pakweg 25 jaar ‘oude’ centrum heeft geen veelzijdig aanbod van voorzieningen, daar gaat men dus wat aan doen. Draagvlak komt dan kennelijk vanzelf wel.
Met de ondertekening van een samenwerkingsverband tussen de gemeente en de Rotterdamse projectontwikkelaar William Properties gaf burgemeester C. Leeuwe vorige week vrijdag het startschot voor reconstructie en verdichting van de eerste en gelijk laatste modernistische stad van Nederland. Veel inwoners van Lelystad ervaren het huidige centrum als klein, saai en eenzijdig. Naast winkels, wat kantoren en enkele appartementen zijn er bijvoorbeeld nauwelijks uitgaansgelegenheden. Met de bouw van het centrum is destijds geen rekening gehouden met een veelzijdig aanbod van voorzieningen. Na verschillende sloop- en bouwfasen zal het centrum in 2010 een ander aanzien moeten hebben gekregen. Na de facelift komen er naast meer kantoren en appartementen ook winkels, een nieuw theater en meer horecagelegenheden. Het nieuwe centrum zal begrensd worden door een stevige bomenrij, de Groene Carre.Burgemeester Leeuwe vreest dat een deel van het plan in het geding komt met plannen die het Rijk heeft. Zo is er een kantorenlocatie achter het station van de Flevospoorlijn gepland maar over deze spoorverbinding wil minister Netelenbos (Verkeer) gevaarlijke stoffen laten transporteren, waardoor de kantorenlocatie in de gevarenzone terechtkomt. Een oplossing voor dit probleem moet nog gevonden worden.Het Masterplan Stadshart Lelystad betekent een investering van meer dan een half miljard gulden.