Recensie

TGarden

Wat moet je nu bij een interactive playground in gedachten hebben? Afgelopen weekend konden bezoekers van Las Palmas in Rotterdam de proef op de som nemen. Het ‘interactieve’ bleek niets te veel gezegd: binnen een half uur was de ArchiNed redactie uitgeput en overtuigd van het bestaan van deze meespelende ruimte

De interactieve speelruimte Tgarden was in Las Palmas ingericht door V2 met de kunstenaarscollectieven FoAM en sponge. De speelruimte is een black box, waarin twee tot vijf spelers het decor van de ruimte beïnvloeden. Met hun bewegingen, gebaren en gedrag creëren ze met audiovisuele middelen hun eigen omgeving. Een reeks computers binnen de installatie volgt de bewegingen van de individuele spelers en reageert met video en geluidsfragmenten op hun gedrag. Omdat elke deelnemer invloed heeft op de inrichting van de ruimte – en er met de medespelers collectief deel van uitmaakt – ontstaat er een samenspel tussen speler, collectief en installatie.

Voordat je de installatie mag betreden moet je als speler allereerst een van de vijf fraaie pakken aantrekken waarin je even later het spel in de playground mag aangaan. De kostuums zijn zo gemaakt dat ze de speler van een specifieke handicap voorzien. Elk pak beïnvloedt de bewegingsvrijheid op een andere manier door de materiaalkeuze, bijzondere afmetingen en gewicht. Later zal blijken dat het gebruik van dampdicht kunststof ook het uithoudingsvermogen van de spelers zal beïnvloeden.

Zo uitgedorst, en bovendien voorzien van een klein computertje en een reeks sensoren op hoofd, armen en romp waggel of dartel je vervolgens als speler – al naar gelang je kostuum – naar de playground. Daar begint het spel.

In de wetenschap dat je vol bent gehangen met allerlei sensoren en dat je primaire tegenspeler, de installatie, op je zal gaan reageren met geluids en beeldpulsen, probeer je het eerst eens met wat voorzichtig heen en weer te bewegen. Als je niets doet, krijg je ook werkelijk geen enkele reactie van de installatie. Dan voel je als speler al snel de ogen van zo'n vijftal technici in je rug die even buiten de playground in de weer zijn om de installatie op scherp te houden. Omdat de ArchiNed redactie slechts met twee personen in de ruimte was toegelaten, moesten er in de kunststof pakken dus flink wat toeren worden uitgehaald voor de installatie zover geactiveerd was dat ze een compleet decor om de spelers ontvouwde.

Langzaam ontdek je welke bewegingen welke reacties van de installatie en van je medespeler(s) uitlokken en begint het spel tot leven te komen. Omdat je in de kostuums, binnen het door je zelf gegenereerde decor onder het toeziend oog van de kunstenaars in deze toeren uithaalt levert het geheel een bijzondere en bijna intieme ervaring op.

Als Tgarden binnenkort weer ergens opduikt, is het de moeite waard deze uitdaging aan te gaan.