Feature

MC Tom Frantzen wint Charlotte Köhlerprijs

Aan de jonge, Eindhovense ‘Hip Hop’-architect ‘MC’ Tom Frantzen is de Charlotte Köhlerprijs 1997 voor veelbelovende kunstenaars tot 35 jaar toegekend. Deze aanmoedigingsprijs wordt jaarlijks door het bestuur van het Prins Bernard Fonds uitgereikt. Behalve naar Frantzen gingen tevens prijzen naar beeldend kunstenaars Merijn Bolink, Yeal Davids en Robert Zandvliet en naar decorontwerper Ben van der Meyden. De uitreiking zal op 10 april a.s. in het Amsterdamse Odeon plaatsvinden.

Tom Frantzen (Tilburg, 1971) woont en werkt in Eindhoven en maakt deel uit van de 'Nieuwe Eindhovense School', een los-vast verband van de generatie studenten aan de TU Eindhoven, die zich eind jaren tachtig, begin jaren negentig onder meer rond LAVA organiseerde. Door hun al vroeg in hun architectonische (studie)projecten verwerkte interesse in Hip Hop, Virtual Reality, CAD, Mangastrips en Internet, wist deze groep zich te onderscheiden van de eeuwige eerste generatie Eindhovenaren (De Eindhovense School).Frantzen is sinds 1995 werkzaam bij Dirrix van Wylick, en werkte daar onder meer aan het Lichtplein in Eindhoven en aan de busterminal Korte Heuvel in Tilburg. Hij is gastdocent geweest aan de Academies voor Bouwkunst van Maastricht en Tilburg, onder meer voor de workshops 'MaxiMegaMetamorfose' en 'Digitale stad en kritieke ruimte'.

Frantzen benadrukt dat vrijwel al zijn projecten tot stand komen in samenwerking met anderen. Zijn werk dient te worden geplaatst 'in de dadaïstische traditie van de collage, het leggen van betekenisvolle verbanden tussen fragmenten van reeds bestaand materiaal in een nieuwe compositie, MC-ism, Hip Hop dus'. Hoewel er weinig gelijkenis in vorm is te zien, tracht hij in zijn ontwerpen Kurt Schwitters' MERZbau te recyclen en 'vorm te laten krijgen'. 'Dit ruimtelijk kunstwerk is een van de weinige voorbeelden waar een spannende, esthetische en ingewikkelde vorm volledig onderbouwd is door niet-esthetische relaties tussen de verschillende elementen, door volledig beredeneerde, niet noodzakelijk rationele en soms noodzakelijke niet-rationele relaties.'

Onder de lijfspreuk 'Eindhoven Builds Character' en de naam 'Natural Born Architects' samplede Frantzen binnen de groep samenwerkers verder. Zo diende hij zijn genomineerde inzending voor Archiprix 1996 onder motto 'MC-ism' samen met Marc Maurer in. Maurer is tevens medeontwerper van de DOJO Judosporthal in Born. Verder werkte hij voor de eveneens genomineerde inzending voor Europan 4 'Hardcore Dazzleblock' samen met Didier Hendriks en Marco Vlemmix en voor de projecten 'Mr. Homeowner & Mrs. Consumer' en 'De moderne ligstoel' met DMA (Marc van Grootel).

Met de toekenning van de prijs aan Tom Frantzen, wordt 'de Nieuwe Eindhovense School' rond LAVA en OOO in afgeleide vorm erkend. Zoals blijkt uit de vele links die we in dit artikel konden plaatsen is dit een generatie die zich even gemakkelijk door de reële als door de virtuele wereld beweegt, een generatie die de vinger op de pols van de cultuur van de jaren negentig lijkt te hebben.

Dat smaakt naar meer, wie volgt?