Feature —

Negen kandidaten voor Scholenbouwprijs 2002

Redactie

Negen scholen zijn genomineerd in het kader van de Scholenbouwprijs 2002 voor scholen die met nieuwbouw, verbouw of renovatie een vernieuwende leer- en werkomgeving hebben gecreëerd.

De Scholenbouwprijs werd in 1992 voor het eerst georganiseerd. Doelstelling is opdrachtgevers te stimuleren op een visierijke, creatieve en professionele wijze in Nederland nieuwe scholen te bouwen, te verbouwen of bestaande scholen te renoveren. De wedstrijd wordt nu voor de zesde keer gehouden. Alle nieuw-, verbouw- of renovatieprojecten die tussen 1 januari 2000 en 1 september 2002 zijn gerealiseerd met een minimumomvang van € 300.000,- kwamen voor deelname in aanmerking. De jury, waarin vertegenwoordigers van onderwijs, overheid en architectuurbranche zitting hebben, nomineerde uiteindelijk negen projecten uit 90 inzendingen die voor de prijs in aanmerking kwamen. Uit het primair onderwijs zijn dat: De Eilanden (Amsterdam, Architectuurstudio Herman Hertzberger (ontwerp woningen:

HM Architekten)), De Vijver (Den Haag, Architectenbureau Marlies Rohmer), Kindercluster Voorn (Utrecht, Frencken Scholl Architecten), Andreas (Budel-Dorpplein, V4 Ontwerpers i.s.m. VEN Architecten & Ingenieurs) en Wiekerveld (Maastricht, Atelier Zeinstra van der Pol). Uit het voortgezet onderwijs zijn de volgende scholen genomineerd: Esdal College (Emmen, Architectenbureau Van den Broek en Bakema), College de Brink/VO Laren (Laren, Architectenbureau Snelder Compagnons), Bredero College (Amsterdam, De Architectengroep) en De Lingeborgh (Geldermalsen, Architecten- en Ingenieursbureau Kristinsson BV).

Het thema dit jaar is 'de vernieuwende leer- en werkomgeving'. Dit betekent dat er vooral gekeken wordt naar de wijze waarop het schoolgebouw de ruimte en mogelijkheden biedt om onderwijsvernieuwingen te realiseren. Op de website www.scholenbouwprijs.nl zijn alle genomineerde projecten uitgebreid gedocumenteerd. Hoewel het lastig is om in deze zee van informatie na te gaan waarin het vernieuwende schuilt van de verschillende projecten, is het duidelijk dat dit niet de slechtste scholen van Nederland zijn. Schoolbesturen kunnen met deze informatie als achtergrond ongetwijfeld hun voordeel doen, vooral omdat werkelijk alle projectinformatie, inclusief bijvoorbeeld de projectorganisatie en de financiering, is te vinden. Een recept voor een betere school is het nog niet, maar het komt een eind in die richting.

De uitreiking van de tweejaarlijkse Scholenbouwprijs wordt georganiseerd in opdracht van het Ministerie van OC&W. De winnaars in de categorieën primair en voortgezet onderwijs kunnen ieder rekenen op een geldbedrag van 11.500 euro. Op donderdag 23 januari wordt tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling in de Utrechtse Jaarbeurs bekend gemaakt wie de prijzen in ontvangst mogen nemen.