Recensie

DEAF03-Data Knitting

Dinsdag is de zesde editie van het Dutch Electronic Arts Festival (DEAF) van start gegaan. Ruim een week lang staat Rotterdam – en vooral Las Palmas – in het teken van de vele manieren waarop nieuwe media omgaan met informatie en databestanden.

DEAF is een interdisciplinaire biënnale op het grensvlak van kunst, technologie en samenleving en wordt dit jaar voor de zesde keer in Rotterdam door V2 georganiseerd. Het festival heeft naast reguliere tentoonstellingen en presentaties altijd een onderzoekend karakter. De ondertitels van deze DEAF Data Knitting en van Wunderkammer tot metadata geven enigszins aan waar het dit keer om gaat: over de inzet van informatie als onderzoeks- en werkterrein voor kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers, over de wijze waarop informatie wordt vergaard, geordend, gecontroleerd en wordt ontsloten door middel van databases en archieven, en over de vraag hoe deze informatievergaring en -bewerking ingrijpt op de samenleving. Een behoorlijke mondvol en voor digibeten misschien aanleiding om maar van een bezoek af te zien. Dat zou jammer zijn, want er is onder de grote hoeveelheid aan activiteiten echt voor iedereen wel wat van zijn of haar gading te vinden.

Het meest toegankelijke is de tentoonstelling Data Knitting. DEAF profiteert van de grotere ruimte die in Las Palmas aanwezig is en kan daardoor niet alleen meer, maar ook grootschaliger presentaties laten zien. Op de tentoonstelling zijn een twintigtal, vrijwel allemaal interactieve, projecten te zien, uiteenlopend van klein (Synthia , een virtueel personage onder een galzen stolp wier gedrag wordt aangestuurd door actuele koersinformatie. Synthia was gisteren knap chagrijnig, bedankt Ahold!) tot groot (Nybble-Engine, een multi-user spel op een meer dan tien meter breed 180 graden scherm waar men het op kan nemen tegen de bezoekers in galerie MAMA) tot supergroot (Can you See me Now, een spel waarbij bezoekers in Las Palmas met hun avatar 'echte' jagers op de Wilhelmina pier die met gps op de spelersschermen worden gevolgd, moeten zien te ontlopen).

Overige ArchiNed tips op de tentoonstelling:

Web of Life: een installatie die zich op meerdere plaatsen op de wereld bevindt en waarin je je handlijnen toe kunt voegen aan een zich ontwikkelend netwerk wat in 3D zichtbaar wordt gemaakt.

Globe Jungle project: een 'speeltoestel' installatie die vanwege regels betreffende speeltuinmeubilair niet in de openbare ruimte kon staan, maar desondanks ook binnen ontroerend mooi is.

World Processor: zonder computers toch een enorme verzameling begrijpbare data in de vorm van tientallen bewerkte wereldbollen waarop problemen van wereldformaat staan aangegeven. Maar ook Police State, Poetry Machine 2.0 en vele andere installaties zijn de moeite waard om aandachtig bekeken te worden. Wel een waarschuwing: het is zeer aan te raden om vooraf iets te lezen over de installaties (onder meer te vinden op de informatievelletjes naast de werken, in de gratis festivalkrant of op de DEAF website). Het vooraf weten wat de kunstenaar heeft gedaan of wat het/de idee achter de installatie is, verhoogd het plezier met sprongen.

Een verdieping lager is de ruimte door Joep van Lieshout ingericht als informele gespreks-, debat- en werkruimte: Open Territories. Hier zullen kunstenaars en instellingen (onder meer: Kingdom of Piracy, CodeZebraOS en Rhizome.org) projecten presenteren en met het publiek bespreken. In deze ruimte zijn er verder drie 'Evenings of..' respectievelijk met Sadie Plant, Siegrfried Zielinski en Lev Manovich. Alle activiteiten van Open Territories worden live over het internet gestreamd en zijn dus thuis te volgen.

Het traditionele symposium wordt dit keer op vrijdag en zaterdag in Museum Boijmans Van Beuningen gehouden (waar trouwens ook tijdens het festival een preview is te bewonderen van het imposante Digitale Depot). Titel is van het symposium is Information is Alive en  Manuel DeLanda is moderator.   Verder zijn er workshops, is er veel (experimenten met datagestuurde) muziek en beeld in Calypso, is er een speciale interactieve dansinstallatie Whisper in de Schouwburg waar bezoekers ook in kunnen participeren, en is er een multimedia-busrit tussen Pakhuis Las Palmas en de Technische Universiteit Eindhoven getiteld Hidden Tracks.

Niet langer lezen, het is prachtig weer hier in Rotterdam, voor alle onderdelen zijn nog kaarten te krijgen, dus gewoon komen.