Recensie —

Museumnacht Rotterdam

Redactie

Dansen in het NAi, vrouwelijk schoon in de Kunsthal, zwoele salsa in het Wereldmuseum en erotische verhalen in het Natuurmuseum. Het is weer tijd voor de tweede editie van de Museumnacht, op zaterdag 1 maart van 20.00 tot 2.00 uur zetten Rotterdamse musea en galeries hun deuren wijd open voor het publiek. ArchiNed maakte een kleine (architectuur)selectie.

In het Museumpark kan men verpozen bij de wasautomatiek van 2012architecten. Uit de wasmachinedeuren van de automatiek kan de museumnachtbezoeker kunst, drank en eten trekken. De capsule zal worden omringd door een soundscape met heet gestookte wasmachinetrommels. De wasautomatiek wordt gemaakt van witgoed en is onderdeel van Recyclicity, een concept van 2012architecten dat ervoor zorgt dat afval wordt hergebruikt en nieuwe toepassingen krijgt.

In Las  Palmas kan de bezoeker op het DEAF-festival zelf aan de slag met twintig interactieve kunstwerken. De Britse theater- en mediagroep Blast Theory daagt de bezoeker uit om mee te doen aan Can You See Me Now?, een moderne variant van het bordspel Scotland Yard dat live in de straten van Rotterdam èn online wordt gespeeld.

Hidden Track is een multimediale busrit door de Museumnacht: locatie, snelheid en acceleratie brengen een stroom van geluiden in de bus. Hidden Track is een coproductie tussen DEAF03 en de TU Eindhoven, uitgevoerd door kunstenaarscollectief e-Xplo (USA). Opstappen bij Museum Boijmans Van Beuningen.

Het Nederlands Architectuurinstituut legt zich verder toe op het onderzoeken van grenzen. In samenwerking met goodwill (een van de grafisch ontwerpers uit de tentoonstelling Reality Machines die ook als dj werkt) heeft het NAi een programma neergezet met onder meer optredens en performances van Die Kunst (GB), de nieuwe band Perl Gray (GB), James Beckett (SA) en BOB (NL).

Die Kunst bestaat uit de kunstenaars/curatoren Richard Hylton, David Mackintosh en Martin Vincent. Citaat van Die Kunst: 'In de laatste decennia van de twintigste eeuw is de beeldende kunst steeds meer met popmuziek verstrengeld geraakt. Alle popsterren willen kunstenaars zijn (denk aan Bowie, KLF, Ron Wood) en alle kunstenaars willen popsterren zijn – in feite spelen ze allemaal in een popgroep. De culturele strategieën van de popmuziek zijn in zoverre door conceptkunstenaars overgenomen dat het hele cross-over gebeuren niet meer te vatten is. Het wordt tijd om daarmee op te houden.'

Waarmee ophouden? Ach, niet te veel over nadenken, tenslotte mag het publiek zich in de museumnacht ongegeneerd vermaken. De hoge drempels van de ivoren torens worden voor de gelegenheid drastisch verlaagd. Gaat dat zien, gaat dat horen en dans de museumnacht door!