Feature

Nieuw ontwerp voor Rotterdam CS?

De gemeente Rotterdam, het Rijk, de Stadsregio en de Nederlandse Spoorwegen zijn het eens geworden over nieuwe uitgangspunten voor het te vernieuwen Centraal Station in Rotterdam. Hiermee is het masterplan van bureau Alsop definitief in de prullenbak beland.

Het CS moet grondig verbouwd worden vanwege de aansluiting van de hogesnelheidslijn en RandstadRail. Bovendien is het station niet groot genoeg voor de huidige aantallen reizigers, laat staan voor de aantallen die over enkele jaren worden verwacht. Het vorige college van Rotterdam kwam twee jaar geleden met een ambitieus plan voor het station en het gehele stationsgebied. Het ontwerp van Willem Alsop trok vooral de aandacht vanwege de op champagneglazen lijkende gebouwen die op het Stationsplein moesten komen. Deze eenzijdige aandacht deed geen recht aan het intelligente masterplan dat hij had gemaakt.

Het plan werd (daardoor?) tot twee maal toe door het Rijk afgewezen omdat het veel te duur was.

Het nieuwe college van Rotterdam begon vorig jaar dan ook opnieuw, dit keer in nauwe samenwerking met Rijk, Stadsregio en NS. Elementen uit het vorige plan, zoals het scheiden van de verschillende vervoersstromen zijn behouden maar wel anders ingericht. Het oude stationsgebouw blijft in tegenstelling tot Alsops masterplan grotendeels behouden. Het stationsplein wordt overdekt, onder het plein komt het station van Randstadrail. Op het overdekte stationsplein komt een terminal waar overgestapt kan worden op tram en bus. De reizigerstunnel in het CS gaat van acht naar dertig meter breedte.

Op een veel bescheidener wijze dan Alsops voorstel wordt ook het stationsgebied aangepakt. Zo moet het Weena aangenamer worden voor voetgangers, daarom komt er een autotunnel op de kruising van het Weena en het Kruisplein. Verder wordt er gestudeerd op een nieuwe tramverbinding tussen Hofplein en Noord.

De uitgangspunten zullen nu verder worden uitgewerkt tot een zogenaamd 'getekend programma van eisen'. Wat daarmee bedoelt wordt is onduidelijk. Volgende week wordt bekend worden gemaakt wie de opdracht hiervoor krijgt. In het najaar zal dan bekend worden gemaakt wie de definitieve opdracht voor het Centraal Station zal krijgen. Wat de ontwerpvrijheid van deze architect is, is helemaal duister.

Of de hele procedure een opzichtige manier is om de verplichte Europese aanbesteding voor te koken (denk aan Siza en de aanbesteding van het Stedelijk Museum in Amsterdam) zal moeten blijken, zeker is dat Bureau Alsop niet langer bij het project betrokken is. Bureau Alsop onthielt zich van commentaar en verwees naar de gemeente; een woordvoeder van de gemeente merkte fijntjes op dat het Alsop natuurlijk vrij staat om aan de Europese aanbesteding mee te doen.

Het ontwerp moet in 2004 gereed zijn. De kosten van het nieuwe CS worden geraamd op 409 miljoen euro – ter vergelijking de voorstellen van Alsop zouden 1 miljard euro kosten maar daarvoor zou wel het station, stationsplein, de Delftselaan, het Hofpleinkwartier en de boulevards worden vernieuwd.  Al in 2003 beginnen de werkzaamheden voor RandstadRail naast CS. In 2010 moeten alle werkzaamheden zijn afgerond.