Recensie

A & M (afdeling Correct Gedrag)

ArchiNeds laatste Zomertip van dit jaar. Dominik Holzer (Alsop Architects Rotterdam) was betrokken bij de realisatie van de afdeling ‘Correct Gedrag’ voor de Biënnale van Valencia. De tentoonstelling is nog tot 30 september te bezichtigen.

Valencia is een van Europa's snelst groeiende steden en podium voor een toenemend aantal cuturele en architectonische activiteiten. Om Valencia  internationaal 'op de kaart te zetten' werd dit jaar voor de tweede maal het een kunst en architectuur biënnale georganiseerd.  De groep van participanten, waaronder vernieuwende kunstenaars vanuit de hele wereld, stond onder leiding van de Engelse architect Will Alsop. Samen met kunstenaar Bruce Mclean trad Alsop op als curator van de 'afdeling correct gedrag'.

A & M (afdeling correct gedrag) is een 'ervaringswinkel' waar artikelen gekocht kunnen worden. Belangrijker is dat het een wezenlijk deel wordt van die dag; het is een plek om te zijn, of je nu wel of niet op koopjesjacht bent. Een plek waar je kan zitten en praten, een plek ter glorie van de kunstenaar en de handwerkman, een plek waar je netjes wordt geholpen, een plek waar alles uniek is en het meest belangrijke, een plek waar ideeën, objecten en gedrag getest kan worden, en eventueel waardig kunnen mislukken.

De binnenplaats van een Gotisch klooster is getransformeerd in een denkbeeldige warenhuisafdeling. Een tijdelijke losstaande structuur van 18 x 18 x 7 meter biedt onderdak aan de winkel. Alle onderafdelingen hebben hun eigen sfeer en verschillen van elkaar in verschijningsvorm. Het doel is de bezoeker te stimuleren te participeren. De tentoonstelling speelt met de rol van de bezoeker als consument en dwingt hem te reageren op zijn omgeving. De bezoeker wordt een danser, een voyeur, of een sigaar rokende en whisky drinkende toneelspeler, zittend op een bank van kladbriefjes en worst etend, op een luchtbed bestookt door grapjes, of tussen de lijnen van een gedicht.

Deze winkel heeft niets te maken met 'Shop till you drop' of 'Born to shop', het heeft niets te maken met middelmaat en prijs, het is een plek waar dromen worden gemaakt.