Feature —

Fuksas onder vuur

Redactie

De Italiaanse architect Massimiliano Fuksas werk al enige jaren aan de bebouwing op en rond het Eindhovense Piazzaplein (naast de Bijenkorf van Ponti). Nu de bouw zijn voltooiing nadert en er inrichtingsplannen voor het 18 Septemberplein zijn gepresenteerd begint Eindhoven te morren.

De bouw van het bovenste deel van de Piazzagevel in Eindhoven is stilgelegd door de gemeente omdat de gevel afwijkt van de vergunnings-tekeningen. Over het ontwerp is veel te doen, niet alleen omdat het afwijkt van de bouwvergunning, maar ook omdat het door velen inmiddels een zeer middelmatig bouwsel wordt genoemd, met name voor deze prominente plek in de stad.  Architect Eugène Franken geeft in een artikel in het Eindhovens Dagblad aan – gezien de slordige uitwerking van het in aanbouw zijnde plan – geen vertrouwen meer te hebben in Fuksas' gepresenteerde inrichtingsplan voor het 18 Septemberplein. En hij is de enig niet.

Ondernemers en kunstliefhebbers voelen zich gepasseerd omdat de plannen op een 'volstrekt ondemocratische wijze' tot stand zijn gekomen. Fuksas heeft een plein ontworpen met een grote ondergrondse fietsenstalling en twee druppelvormige winkelgebouwen erop. Het plein ligt aan de voet van de Bijenkorf van Ponti en aan het in aanbouw zijnde Piazza winkelcentrum. Over het plein hekelden vele insprekers op de informatieavond de koele materialisering en vormgeving die niet aan zou sluiten bij de wensen van de gebruikers. De vertegenwoordiger van de gemeente beloofde dat er nog een herinnering aan de voormalige stadsgracht op deze plek zou gaan komen in de vorm van een 'waterelement'.

De architect heeft inmiddels de opdracht voor een definitief ontwerp op zak. Maar hij kan zich gezien de inmiddels behoorlijk verhitte gemoederen, opmaken voor een hete strijd met bewoners en gebruikers.

Het is op zijn minst opmerkelijk dat een architect, die zich als curator van de Biënnale van Venetië van 2000 onder de titel 'Less Aesthetics, more Ethics' verzette tegen de dominante beeldcultuur, nu onder vuur komt te liggen omdat hij kennelijk weinig aandacht heeft gehad voor de wensen van de gebruikers en zich volgens diezelfde gebruikers te buiten is gegaan aan koele esthetiek.