Vrijdag 14 oktober zijn in Eindhoven – als start van de ‘Dutch Design Week’ – de Nederlandse Designprijzen uitgereikt. Architectuurgerelateerde winnaars zijn i29, Kossmann.dejong, Zwarts & Jansma en OMA. De laatste met een fietstunnel. Een fietstunnel?
De designwereld kijkt niet op een prijsje meer of minder, dus worden de Nederlandse Designprijzen jaarlijks toegekend in maar liefst twaalf categorieën. Hoe meer winnaars, hoe meer vreugd, dus werd daar ook nog een Design for All Award en de Eindhoven Award aan toegevoegd. Een en ander werd feestelijk omlijst met een besloten buffetdiner (volgens een van de aanwezigen: 100 Euro voor twee kartonnen bakjes met diezaain-voedsel, drankjes voor eigen rekening), plaatjes van Jules Deelder, en de burgemeester als MC. Het kan niet anders of het is daar in Eindhoven een dolle boel geweest.
De prijzen dan maar. In de categorie interieurontwerp won i29 bureau voor ruimtelijke vormgeving met het veelkleurige interieur van Het Caland Lyceum in Amsterdam Osdorp, een grote scholengemeenschap met 'veel allochtone leerlingen waar onder meer speciaal onderwijs wordt geboden voor topsporters.'
In de categorie Exhibition and experience design (vraag ons niet waarom dit niet Tentoonstellingsontwerp mag heten) won de inrichting van Het Dolhuys door Kossmann.dejong; Het eerste museum van Nederland over de Wereld van de Waanzin – waarbij de vraag centraal staat: Wat is het verschil tussen gek en normaal? aldus de ontwerpers.
Raadselachtig wordt het bij de categorieën Product openbare ruimte en Ontwerp openbare ruimte. In de eerste categorie wint Zwarts & Jansma met de voetgangerstunnel onder het Wilhelminaplein in Rotterdam, een soepele tapis roulant-buis, goed ontworpen, mooi afgewerkt. Misschien toch minstens voor de helft ook een ontwerp openbare ruimte (bij product denken wij toch eerder aan vuilnisbakken, straatlantaarns en ander goedbedoeld straatmeubilair), maar OK. In de tweede categorie het ontwerp openbare ruimte won inderdaad de mooiste openbare ruimte van het afgelopen jaar: de Tramtunnel in Den Haag van OMA. Dat wil zeggen, op de BNO site en in het persbericht wordt gemeld dat OMA met een fietstunnel in Den Haag gewonnen heeft. Tjee, een fietstunnel in Den Haag van OMA, die kennen wij helemaal niet. Navraag bij OMA leert dat het bureau zelf daar evenmin weet van heeft. Men gaat er vooralsnog van uit dat de prijs toch echt voor de tramtunnel is gegeven. Op het bureau van de Design Prijzen kan men ons ook niet verder helpen. 'Ja waarschijnlijk wordt daar dan toch die tramtunnel bedoeld.' Een typefoutje? Laten we het hopen, want je mag er toch van uitgaan dat de jury op de hoogte was van de aard van dit product. Zo niet, dan geeft dit, wat betreft de deskundigheid van de jury, toch te denken.
De overige winnaars:
Interieurproduct; Gebreid badkamertextiel, Studio van der Scheer
Vrije vormgeving & mode, Collier Elisabeth, Constanze Schreiber
Consumentenproduct, Focusspec, Indes Industrial Design & Engineering
Professioneel product, Netras City-L 3.5T, Motio Development
Interaction design, Lowlands 2005, Fabrique
Verpakking, 1-2 paint, FLEX/the INNOVATIONLAB
Illustratie, Tammo Schuringa
Grafisch ontwerp, Cry out for joy,-SYB- grafisch ontwerp
Huisstijl, Vrede van Utrecht, Dietwee communicatie en vormgeving
Verkoopomgeving, Stash, Maurice Mentjens Design
Design For All Award, Winnaars:
Philips Ambient Experience for Healthcare, Philips Design
Focusspec, Indes Industrial Design & Engineering
Eindhoven Award, Netras City-L 3.5T, Motio Development