Nieuws —

Winnaars Nederlandse Designprijzen

Bron: De Nederlandse Designprijzen

Uit meer dan 700 aanmeldingen werden op 21 oktober 2006 in Eindhoven 17 ontwerpbureaus beloond met een Nederlandse Designprijs. ArchiNed zet de winnaars van de architectuurgerelateerde categorieën op een rijtje.

De Nederlandse Designprijzen is een landelijke competitie waarin Nederlandse designers hun creatieve prestaties met elkaar meten. Ieder jaar nemen honderden ontwerpers en architecten uit heel Nederland deel met recent uitgevoerde ontwerpprojecten.

Winnaar Tentoonstellingsontwerp

Wonderkamers ontworpen door Kossmann.dejong

Ontwerpers: Mark de Jong en Herman Kossmann

Opdrachtgever: Gemeente Museum Den Haag

Aan het mooiste museum van Nederland, het Haags Gemeentemuseum, werd door Kossmann De Jong een nieuwe beleving toegevoegd. In ‘Wonderkamers’ wordt kunst op een andere, multidisciplinaire en associatieve manier gepresenteerd, zodat met name jongeren kunst niet langer als saai ervaren, maar als een uitdaging gaan zien. Binnen het bestaande museum en met de bestaande collectie als middelpunt, ontstond een nieuw museum voor jongeren. Rondom een centrale ‘opstelling’ van meer dan 1000 objecten; niet kunsthistorisch- maar visueel en associatief gerangschikt – liggen 13 Wonderkamers waarin kunst thematisch belicht wordt. Deze Wonderkamers verschillen niet alleen in vormgeving maar ook wat betreft hun educatieve-, belevings- en (inter)actieve niveau.

Winnaar Product Openbare Ruimte

Heklucht ontworpen door Designstudio HiMom.jp

Ontwerpers: Jeroen Bruls & Krijn Christiaansen

Opdrachtgever: Projectbureau Ypenburg & Holland Relïef BV

Heklucht is een opvallende voorziening in de Haagse nieuwbouwwijk Ypenburg. Op acht punten, verspreid over de wijk, kunnen bewoners hun band oppompen. Het ontwerp is een kruising tussen een archetypische fietspomp en fietsleunhek. Er is gekozen voor gepolijst rvs zodat het straatmeubel uitnodigt om te gebruiken en aan te raken. Projectbureau Ypenburg heeft Designstudio HiMom de ruimte en de middelen geboden om het product voor een kleine oplage te ontwikkelen. De ontwikkeling naar een industrieel is vervolgens voortgezet bij de firma Holland Relïef BV.

Winnaar Interieur Ontwerp

Witloof ontworpen door Maurice Mentjens

Opdrachtgever: Ad Fiddelers

In Witloof gaan drie interieurs, die typisch zijn voor de Belgische horeca, samen. Zo ziet de entree eruit als een blokhut in de Ardennen, een boerderij of schuur op het platteland. De ruimte die daarop volgt, is wit betegeld en heeft een strak grootstedelijk karakter. Deze ruimte herinnert aan het interieur van een ietwat oubollige friture. Het achterste deel van het restaurant is ‘de Salon’ met deftig groen-goud barokbehang en een vloer die op Naamse steen lijkt. De bezoeker krijgt de indruk dat er in de loop der tijd van alles is aangebouwd en er allerlei bric a brac aan het interieur werd toegevoegd. Typisch Belgisch.

Winnaar Grafisch Ontwerp

Metropolitan World Atlas ontworpen door Joost Grootens

Opdrachtgever: Uitgeverij 010

In de Metropolitan World Atlas wordt een immense hoeveelheid informatie op toegankelijk gemaakt door een goede grafische vormgeving. De atlas bestaat uit drie onderdelen. Er is een overzicht van relevante mondiale handelsnetwerken met ranglijstjes van ‘s werelds grootste metropolen, grootste zee- en luchthavens en telecommunicatieknooppunten. Het meest in het oog springt een kaartje met daarop het telecommunicatienetwerk waar staten als Rusland en China afgedekt zijn. De Randstad blijkt op dit kaartje een belangrijke spil te zijn en staat zelfs op de derde plaats van de wereldranglijst gerekend in megabits per seconde. Een bijzonder onderhoudend vormgegeven en nieuw! naslagwerk.

Winnaar Ontwerp voor de Openbare Ruimte

Hessing Cockpit in Acoustic Barrier ontworpen door ONL [Oosterhuis_Lénárd]

Opdrachtgever: Hessing Holding bv en Projectbureau Leidsche Rijn

Dit gebouw verbindt de functies van showroom en geluidswal. Wellicht is het die, ietwat vreemde, opdracht waardoor Hessing Cockpit zo’n sterk voorbeeld van vernieuwend ontwerpen kon worden. Het ontwerp lijkt in de auto, met een snelheid van 120 km per uur, te zijn geconcipieerd. Waarschijnlijk omdat het op snelheid is ingesteld, sluit de vormentaal van het gebouw goed aan bij de belevingswereld van de automobilist. In de productie hebben de ontwerpers een bruikbare ICT-koppeling gemaakt tussen ontwerp, fabricage en (uitvoering) montage. Het object is samengesteld uit 50.000 unieke bouwelementen. Een nieuw icoon.