Feature

Luc Binst wint Lensvelt de Architect Interieurprijs

Voor de zesde maal is vandaag in Amsterdam de Lensvelt de Architect Interieurprijs uitgereikt voor een in Nederland of België gerealiseerd interieurproject. De Belgische ontwerper Luc Binst won met zijn vrijstaande woning met praktijkruimte in Humbeek.

Het doel van de Lensvelt de Architect Interieurprijs het versterken van een professionele en vernieuwende interieurdiscipline. De organisatoren, Lensvelt B.V. en de Architect, hebben met deze prijs de ambitie de uit elkaar gegroeide werelden van cultuur en opdracht nader tot elkaar te brengen. Aan de prijs is voor de winnaar een bedrag van 12.000 euro verbonden.

Uit totaal 75 inzendingen waren 5 interieurprojecten genomineerd voor de prijs.

Winnaar: Lofthouse, vrijstaande woning met praktijkruimte in Humbeek  door Luc Binst

Op een perceel in het Belgische Humbeek realiseerde Luc Binst een woonhuis met de kwaliteiten van een loft. De architect: 'Lofts zijn stedelijke lege dozen zonder individuele verpakking maar kunnen zich conceptueel evengoed vertalen en profileren als een vrijstaand volume met architecturale schil. Mijn privé-woning is een sculpturale synthese van eigen creatief gereedschap en interpretaties van de flexibiliteit van een loft. Het woonniveau van 28 m x 9 m vormt een ruim experimenteel en privaat geheel met maximale transparantie en visueel contact. Actueel materiaalgebruik, doorgedreven detaillering en uitgepuurd meubelontwerp symboliseren de identiteit die het loftobject of de loungebox finaal moet promoten als alternatief en extravagant woonconcept. De zwartgepleisterde gevelafwerking op de betonnen gevelschil met volstalen vinnen als draagstructuur versterkt de kracht en dynamiek van deze gestroomlijnde bolide.'

Volgens de jury verdient de vrijstaande woning met praktijkruimte de Lensvelt de Architect interieurprijs, omdat het een project betreft dat op consequente wijze een radicaal en intrigerend verhaal vertelt. De jury is het er unaniem over eens dat Luc Binst er in is geslaagd een woonhuis met grote kwaliteiten te creëren, met een afwerkingniveau dat op een zeldzaam hoog niveau ligt.

De overige genomineerde plannen waren:

Atomium Cafe te Brussel door Conix Architecten

Hét symbool van Brussel was na bijna vijftig jaar zowel van buiten als van binnen dringend aan een opknapbeurt toe. Conix architecten:' Het renovatieproject bestaat uit 3 delen: De renovatie van Atomium zelf, de bouw van een nieuw ontvangstpaviljoen, de nieuwe aanpassing van de site – werkzaamheden starten binnenkort. Dit zijn slechts elementen die ten grondslag liggen aan één en hetzelfde idee: een bezoek aan het Atomium is een reis, waarbij de thema's durf, techniek en nieuwheid zijn. De interne ruimte van het Atomium. Deze is continu en loopt onafgebroken door de sferen en de staven. Op basis van originele documenten, werd getracht om de vormelijke zuiverheid van de sferen te herontdekken en de oorspronkelijke atmosfeer terug tot uiting te laten komen. Dit alles met zo weinig mogelijk ingrepen: interieur in gegalvaniseerd staal, exterieur in roestvrij staal. Zes van de negen sferen zullen toegankelijk zijn voor het publiek. De drie anderen zijn nooit ontworpen om publiektoegankelijk te zijn en zullen dus leeg blijven. Het glazen volume dat de voet omringt, wordt volledig leeg gemaakt en bevrijd van alle parasitaire functies die op hun beurt verhuizen naar het paviljoen.'

Rotterdamse vestiging van Shoebaloo van Meyer en Van Schooten

In de Rotterdamse winkel Shoebaloo heeft Meyer en Van Schooten geprobeerd om een eigen wereld te creëren, door  futuristisch gevormde 'kijkdozen' te ontwerpen waarin de schoenen optimaal tot hun recht komen.

De architecten:'De kwalitatief bijzondere schoenen, laarzen, tassen en accessoires waren leidinggevend voor het ontwerp. Deze verdienen een exclusieve omgeving. Een onalledaags decor waar ze tot hun recht komen en waar de aandacht zich kan richten op de individuele schoen.

De store, gevestigd in de voormalige Lumiere bioscoop, is een superglossy wereld van kleur en spiegeling. Het is ontworpen als een aparte wereld, één waar je echt naar binnen moet stappen om te ontdekken wat zich binnen bevindt. De etalage geeft al iets van de inhoud weg. De ruit is beplakt met lichtgroene folie waaruit gaten zijn gesneden. Terugliggend achter deze kijkgaten bevinden zich net achter de etalage wit leren cassettes. In elke cassette staat een enkele schoen als een juweel in een spotlicht te lonken. Voor uitwerking van deze vorm in het totaalconcept – daar waar vloer, plafond, wandcassettes, displays, verlichting en meubilair opgaan in het geheel – is intensief gezocht naar de juiste materialen en uitvoeringstechnieken. Alle onderdelen zijn speciaal ontworpen en gemaakt.'

Poppodium De Effenaar in Eindhoven.

Bob Copray en Anthony Kleinepier maakten het interieur van het Eindhovense poppodium De Effenaar (ontwerp MVRDV) in samenwerking met Frank Havermans, Boris Tellegen, Anthony van de Laar, 24h Living, Customr, Joep Verhoeven visuele identiteit. Het interieur van de Effenaar bestaat hoofdzakelijk uit losse interieurelementen die identiteit geven aan het gebouw. De elementen die Copray en Kleinepier ontwierpen en  produceerden zijn functioneel en hebben door de kleuren blauw, rood en groen een duidelijke signaalfunctie. De meubels hebben door de toegepaste epoxycoatings een speciale tactiliteit. De elementen zelf zitten vol onzichtbare techniek, zoals koelkastunits, tapinstallaties, leidingwerk en verlichting.

Lifestyleshop Klooster Donum in Antwerpen  van Ontwerpatelier Bert Gebruers-Peter Jannes

Op de bagane grond van een voormalig klooster in Antwerpen realiseerde Ontwerpatelier Bert Gebruers-Peter Jannes de lifestyle- en designwinkel Donum. Het interieur is georganiseerd als een 'promenade architecturale' met als blikvanger een hemels plafond.

De architecten:'De nieuwe lifestyle shop DONUM Antwerpen is gesitueerd op het gelijkvloers van het voormalige klooster van de paters redemptoristen. De hoger gelegen bouwlagen krijgen een residentiële bestemming. Het gelijkvloers betreft twee samengevoegde handelspanden met een totale oppervlakte van 723m2.

Tengevolge van de onlangs uitgevoerde ruwbouwwerkzaamheden is het gebouw volledig gestript en ontdaan van alle nutteloze invullingen. Het resultaat lijkt een compleet willekeurige compositie van ontelbare kolommen en balken in  alle mogelijke materialen, vormen en maten en is een voorlopig beknopte synthese van alles dat vooraf ging in de tijd.

De toevoegingen in de shopzone en meer bepaald de suggestie van een vals plafond, lees hemel,  zijn niet bedoeld om de bestaande toestand in te pakken maar zijn eerder bedoeld om een feeëriek decor te scheppen dat de bezoeker laat wegdromen. De hemel wordt, in zijn positie als ruimteorganiserend object, opnieuw aan de aarde en de werkelijkheid verbonden door hem via de kassazone en het DONUM café, diagonaal ten opzichte van elkaar geplaatst, daadwerkelijk met de vloer te verbinden. Ter plaatse van de kassa doet dit ruimteorganiserend object dienst als voortoog, achtertoog, verhoogde vloer, beëindiging presentatie vitrine,…'

De vijf genomineerde projecten en het juryrapport zullen worden gepubliceerd in de Architect interieur die op 23 november, de dag van de prijsuitreiking, verschijnt.

De jury voor 2006 bestond uit Mels Crouwel (architect, Benthem Crouwel, Rijksbouwmeester), Richard Hutten (ontwerper, Richard Hutten Studio), Ellen Sander (interieurarchitect, Sander architecten), Dietmar Werner (projectontwikkelaar, Volker Wessels) en Bob Witman (adjunct hoofdredacteur de Volkskrant). Secretaris van de jury is Harm Tilman (hoofdredacteur de Architect).

De vorige editie van de Lensvelt de Architect Interieurprijs in 2005 is gewonnen door Claus en Kaan Architecten voor hun ontwerp van het Nederlands Forensisch Instituut.  In de jaren daarvoor werd de prijs gewonnen door Opera Ruimtelijk Ontwerpers, Concrete Architectural Associates (twee maal) en Jurgen Bey.