Prijzen worden er genoeg gewonnen door architecten, maar een ondernemersprijs? Dat mag opmerkelijk genoemd worden voor een bedrijfstak die het predikaat ondernemer zelden met trots uitdraagt. Dan liever kunstenaar, of op zijn best cultureel ondernemer. En dan zo maar ineens twee ondernemersprijzen voor architecten in een week.
Nieuw Nederland Architecten, met een 80-jarige geschiedenis stokoud (voortgekomen uit Wentink Torsing), maar ook weer piepjong (met onder meer een 6e generatie Wentink) zijn vorige week door de Kamer van Kophandel regio Gooi en Eemland uitgeroepen tot ondernemer van het jaar in die regio. Het bureau was eerder genomineerd in de categorie maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een sprekend voorbeeld van het werk is het ontwerp voor een milieubewust afvalscheidingsbedrijf. Het plan, in samenspraak met Landscape Studio ontwikkeld, betreft de sanering van een oude vuilstort. In de kuil die ontstaat wordt een innovatief afvalverwerkingsbedrijf gerealiseerd. Vervolgens wordt er over het hele bedrijf een dak aangebracht, wat wordt bedekt met een deel van de uitkomende grond en vervolgens beplant met heide. Op deze manier wordt de grond gereinigd en hergebruikt en wordt er en passant een bedrijf en een nieuw natuurgebied gerealiseerd.
Van een heel andere orde (maar natuurlijk niet minder belangwekkend) is het nieuws dat OMA (vergeleken met Nieuw Nederland natuurlijk nog een jonkie, maar wel met pakweg 250 werknemers, omzet 40 miljoen, een van de grootste bureaus van Nederland) de Huygen van Linschoten Ondernemersprijs heeft gewonnen. Op het nippertje zo lijkt het, want deze prijs wordt uitgeloofd door ANB Amro. De prijs is vernoemd naar de totaal vergeten ontdekkingsreiziger Jan Huygen van Linschoten (15621611) die (vergeefs) zocht naar een route naar China via de Noordpool. Huygen ging het nationale culturele canon in doordat hij hoofdpersoon is van het bekende lied 'Jan Huygen in de ton, met een hoepeltje erom.'
De prijs wordt uitgereikt aan 'het bedrijf dat op internationaal gebied het beste naar voren komt qua ambitie, ondernemerschap, verkoopconcept, aanpak en financiële cijfers.' OMA nam het in de laatste fase onder meer op tegen kunstgebittenfabrikant Vertex Dental en kunstgrasmakers GreenFields. Kijk, dat is weer eens iets anders dan winnen van Hadid, Gehry of HdM. Het was dan ook een close call volgens algemeen directeur Victor van der Chijs van OMA.
De jury koos voor ons omdat we kunnen concurreren met de wereldtop en op een slim moment zijn ingestapt in China en de Emiraten. Ook kregen we lof voor de manier waarop we netwerken. We werken vaak samen met lokale bureaus om opdrachten binnen te halen. Van der Chijs benadrukt dat OMA niet tot de grootste bureaus ter wereld wil horen. Wij doen aan cherry-picking en pitchen alleen voor de mooiste projecten. Werk voor de massa is niet ons ding. Hij is verguld met de prijs. Op creatief gebied hebben wij al heel wat prijzen in de wacht gesleept. Dit is de eerste keer dat we ook op zakelijk vlak erkenning krijgen.
Al met al een mooie opsteker voor een bureau dat pakweg 10 jaar geleden voor het laatst op de economische pagina's figureerde vanwege faillissementsgeruchten.
Naast een sculptuur en oorkonde bestaat de prijs uit een bedrag van 25.000 euro. Het geld wordt geïnvesteerd in onderzoek naar hoe het bureau architectuur nog beter kan verbinden met duurzaamheid.