Vlak naast de nieuwe vertrekhal van Schiphol verschijnt in rap tempo een nieuw hotel. Luxe, zoals alle hotels op Schiphol, maar niet met dezelfde torenhoge prijs als de meeste andere hotels in deze omgeving. Waar zit het geheim van de nieuwe hotelketen Citizen M? Een ploeg van Booosting onderzocht de vernieuwende bouwmethode van dit hotel.
Kleine kamers met veel luxe, dat is de formule van Citizen M. Als je kort in een stad bent wil je helemaal niet zon grote luxe kamer met alles erop en eraan, stelt Jeroen Vester van het Amsterdamse ontwerpbureau Concrete, maar het alternatief, een aftands hotelletje in een achterbuurt, spreekt ook niet echt tot de verbeelding. Uit onvrede met het hotelaanbod heeft Concrete een alternatief bedacht. Een compacte kamer met veel comfort en luxe maar toch voor een aantrekkelijke prijs.
Deze gedachte is opgepakt door de nieuw opgerichte hotelketen Citizen M, de M staat voor de mobiele reiziger. In de hotelkamers zit alles wat de moderne wereldburger wenst: een goed bed, een grote tv (zonder daarvoor extra te hoeven betalen), alle gewenste data aansluitingen, Wi-Fi en een luxe uitstraling. Met een moodpad kan de kamer naar persoonlijke smaak aangepast worden: licht, geluid en tv. De hotelgast kan alle instellingen opslaan om deze later in een volgend hotel weer op te roepen. Wil men meer, een drankje bijvoorbeeld, dan is op de begane grond voldoende ruimte in een van de door Vitra ingerichte 'hoogwaardige huiskamers'. Een groot restaurant heeft het hotel niet, want wie eet er nu in het hotel? Wel is er een goede take-away met verse producten.
De sleutel voor het succes is een modulaire opbouw van de hotelkamers. Op nog geen veertien vierkante meter zijn alle voorzieningen opgenomen: een groot bed van twee bij twee meter, een douche en een toilet. Er is zelfs ruimte over voor een stoel en twee schemerlampjes. Met een gangbare kameropzet valt dit op zon kleine ruimte nooit te realiseren. Slimme vondst van Concrete is het gebruik van glazen ronde cellen voor het toilet en de douche. Je loopt nu als het ware direct door de badruimte naar de slaapruimte. In de nieuwe fabriek van Modcon, de fabrikant van de hotelunits in Moerdijk, worden alle hotelkamers geprefabriceerd. Door de kamers compleet in de fabriek te maken en af te werken wordt een kwaliteit verkregen vergelijkbaar met de jachtbouw. Werkelijk alles wordt vooraf gemonteerd: ook de LCD televisie en de schemerlampjes. Pas nadat de hotelkamers compleet geprefabriceerd zijn, worden ze naar een locatie getransporteerd. Daar worden ze gestapeld bovenop een op traditionele wijze gemaakte begane grond vloer. Op Schiphol telt het eerste hotel vijf lagen met hotelkamers. In principe zijn na doorstapeling maximaal negen lagen mogelijk.
In de bouwwereld wordt een moduul bouwen vaak geassocieerd met tijdelijk bouwen of met goedkoop ogende containerbouw. Citizen M is niet bedoeld als tijdelijk gebouw en echt goedkoop is deze bouwmethode ook niet. Hier telt vooral de snelheid, de repetitie en de kwaliteit. Op Schiphol opgedane ervaringen worden gebruikt voor de nog te bouwen hotels in Amsterdam-Zuid en in Glasgow, later volgen Londen en Berlijn. Alle modulen zullen worden samengesteld in Moerdijk om vervolgens compleet ingericht te worden getransporteerd naar locaties door heel Europa.
Concrete heeft zijn werk er nu grotendeels opzitten. Ze zijn nog wel betrokken bij locatiestudies voor de nieuwe hotels en het ontwerpen van de gevels. Want hoewel de hotelkamers in heel Europa gelijk blijven wordt de gevel altijd aangepast aan lokale omstandigheden.