Architectenbureau cepezed heeft de aanbesteding van het ontwerp van de nieuwe Rabobrug gewonnen. De 275 meter lange fiets- en voetgangersbrug komt straks naast het station, over het spoor tussen de Croeselaan en het Moreelsepark.

Beeld van de winnende visie. Het gaat om een visie, de uiteindelijke brug kan er anders uit gaan zien, aldus het persbericht van de gemeente.
cepezed heeft een visie gemaakt voor een ranke, eenvoudige maar stijlvolle en gebruiksvriendelijke brug met toegang naar de perrons.
De constructie van de brug is eenvoudig en bevat geen grote, zware of ingewikkelde elementen. Omdat constructief gebruik wordt gemaakt van de noodzaak tot aantakking op de verschillende perrons, de brugbelasting dus gelijkmatig wordt verdeeld en de overspanningen steeds slechts zon 25 à dertig meter bedragen, blijft de constructiebehoefte beperkt en ongecompliceerd. Een lichte, herhalende constructie die samenvalt met de posities van de stijgpunten en eindpunten is voldoende.
Doordat daarnaast gebruik wordt gemaakt van geprefabriceerde elementen kan snel, gefaseerd en met minimale overlast worden gebouwd. De stabiliteitsconfiguraties op de perrons kunnen zelfs geheel zonder overlast voor de treinen ter plaatse worden gemonteerd. De brugelementen bestaand uit modulaire trogliggers kunnen slank van afmeting blijven en daardoor gemakkelijk per spoor worden aangevoerd en snel worden ingehangen. Dit levert slechts zeer beperkte overlast op voor het spoorverkeer.
De brug kost zon 14,5 miljoen euro, waarvan 8,6 miljoen betaald wordt door Rabobank Nederland. Het overige deel komt van het ministerie van Verkeer & Waterstaat en de gemeente. De gemeente heeft de aanbesteding voor haar rekening genomen en ProRail gaat de brug uiteindelijk realiseren.
cepezed gaat nu aan de slag met het voorlopig ontwerp, waarna nog een definitief ontwerp volgt. In het eerste kwartaal van 2012 moet er over de brug gewandeld en gefietst kunnen worden. Rabobrug is overigens slechts een werktitel. Rabobank Nederland schrijft nog een prijsvraag uit om de definitieve naam van de brug te kiezen.