Twee stijlfiguren van het MVRDV-vocabulair uit de beginperiode: de uitkraging en de architectonische oneliner, zijn uit de mottenballen gehaald en opnieuw toegepast in een langgerekte vakantiewoning in Suffolk.
– Project tekst MVRDV: –
Balancing Barn, een letterlijk uitstekende vakantiewoning in het Engelse graafschap Suffolk is opgeleverd. Het is het eerste gerealiseerde project van MVRDV in het Verenigd Koninkrijk. Living Architecture gaf MVRDV in 2008 de opdracht voor de woning. Het is een tegelijk rustgevende en spannende vakantiewoning die 50% over een helling uitsteekt. De organisatie is opgericht door de Zwitserse schrijver en filosoof Alain de Botton en zet zich in voor de beleving van moderne architectuur. Studio Makkink & Bey nam deel aan het interieurontwerp. Balancing Barn is vanaf heden te huren als vakantiewoning via www.living-architecture.co.uk .
Balancing Barn is gelegen op een prachtige locatie nabij een klein meer op het Engelse platteland in het graafschap Suffolk. De vakantiewoning reageert door middel van haar architectuur en techniek op de vorm van de bouwplaats en de natuurlijke omgeving. De traditionele schuurvorm refereert aan de lokale architectuur en plaatselijke bouwtraditie. In die zin voldoet the Balancing Barn aan de doelstelling om het platteland te herwaarderen en moderne architectuur voor een breed publiek toegankelijk te maken. Het is een tegelijk rustgevende en spannende vakantiewoning. De tijdelijke bewoners ervaren moderne architectuur in een typisch Engels landschap, een vrij zeldzame mix op het doorgaans historiserend bouwende Engelse platteland.
Wanneer men de woning benadert vanaf de 300 meter lange oprit lijkt de Balancing Barn een klein huisje, geschikt voor één of twee bewoners. Echter, wie het smalle spoor tot het einde volgt, wordt plotseling geconfronteerd met de volle lengte van het overhellende volume. De woning heeft een totale lengte van 30 meter met een overkraging van 15 meter over de helling, waardoor het volume zich in de natuur lijkt te storten. Het idee achter deze setting is een lineaire beleving van de natuur. Omdat het kavel en dus ook het landschap naar beneden afloopt, ervaart de bewoner in de woning eerst het landschap op het niveau van het maaiveld en vervolgens op boomhoogte. De structuur biedt een podium voor de veranderende omgeving.
In het midden begint het volume uit te steken over de aflopende helling: een balansoefening die mogelijk is door de stevige structuur van het gebouw, met als resultaat dat 50% van de woning in de vrije ruimte zweeft. De structuur balanceert op een betonnen kelder onder het midden van de woning waarbij het grondgebonden deel in zwaarder materiaal is uitgevoerd dan het overhangende gedeelte.
De lange zijden van de woning gaan verscholen achter de vele bomen zodat zowel in als om de woning privacy geboden worden. De gevel is bekleed met metalen leien, net als het puntdak verwijzen deze naar de lokale bouwtraditie. Natuur en jaargetijden worden in de reflecterende gevel weerspiegeld.
Wanneer men de Balancing Barn betreedt, stapt men in een grote woonkeuken, gevolgd door een serie van vier tweepersoonsslaapkamers met elk een eigen badkamer. In het midden van de schuur, bevindt zich een verborgen trap die toegang biedt tot de onder het gebouw liggende tuin. In de uiterste punt van het overhangende deel van de woning bevindt zich de woonkamer met rondom ramen, ook in het plafond en de vloer. De toevoeging van een open haard maakt het mogelijk om op een regenachtige dag alle vier de elementen tegelijkertijd te beleven. Door de schuiframen over de volle hoogte en de daklichten door de gehele woning staat de bewoner voortdurend in direct contact met de natuur.
Het interieur is op twee principes gebaseerd:
– Het huis is een archetypische tweepersoons woning uitgerekt qua vorm en inhoud tot een woning uitermate geschikt voor 8 personen. Twee mensen zullen zich niet in de ruimte verloren voelen en acht zullen het niet vol doen lijken.
– De afwerking is neutraal en tijdloos door de houten basis; Studio Makkink & Bey ontwierp een inrichting die het ontwerpconcept van het huis respecteert en aanvult.
Alle kamers zijn ontworpen volgens een bepaald thema. Uitvergrote en gepixelde wolkenstudies van John Constable en plattelandstaferelen van Thomas Gainsborough worden gebruikt als verbindend element tussen verleden en heden in de vorm van tapijten, behang en gestoffeerde wandpanelen.
De Balancing Barn is excellent geïsoleerd en wordt geventileerd en verwarmd door middel van een warmte-terugwinsysteem en een warmopslag in de grond. Hierdoor bereikt het gebouw met een minimaal verlies aan warmte hoogste energie-efficiëntie.