Feature

Architectenbureau gezocht voor reality documentaire serie

Het televisieproductiebedrijf Moonworks zoekt een architectenbureau dat wil meewerken aan een reality documentaire serie over de architectenbranche. Er ligt een intentieovereenkomst met meerdere zenders; het Stimuleringsfonds voor Architectuur steunt het initiatief. Moonworks is daarom op korte termijn op zoek naar een bureau dat aan het programma wil meewerken.

‘Architectuur is natuurlijk omgeven met glamour en dynamiek. Daar is tegenwoordig bovendien de struggle for survival bij gekomen’ aldus initiatiefnemer en Moonworks directeur John Maanman. ‘ Wij zien enorm veel mogelijkheden in het volgen van de dagelijkse gang van zaken op een architectenbureau.'
Moonworks, dat verschillende realitysoaps produceerde en enkele formats aan het buitenland verkocht, is onder architecten wellicht het meest bekend als de producent van de gedramatiseerde reclamspots waarin popheld Barry Hay en architect Roberto Meyer de hoofdrol spelen.
Voor de nieuwe docuserie zoekt Moonworks een levendig en betrokken architectenbureau dat bereid is om gedurende tenminste een half jaar dagelijks een camerateam over de vloer te dulden. Iedere week wordt uit de opnamen een uitzending van 50 minuten gemonteerd. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk openheid wordt gegeven over het dagelijkse reilen en zeilen op het bureau. Dat betekent onder meer dat de architect wordt gefilmd op vergaderingen en bouwplaatsbezoeken, maar ook het personeel zal door de camera worden gevolgd.
‘We zoeken een bedrijf waarbij iedereen er zin in heeft, anders beginnen we er niet aan. Het is natuurlijk wel televisie en we verwachten passie en drama, maar ook de dagelijkse beslommeringen op het bureau wordt geregistreerd. We hopen op een leuke mix van jong en oud, man en vrouw, frivoliteit en ernst, maar dat zit naar onze mening op het doorsnee architectenbureau wel goed’ legt Maanman uit. ‘We zijn al langer op zoek naar een serieuzere variant van de realitysoap. We denken dat de gang van zaken op een kantoor mensen kan boeien. Architectuur staat in de belangstelling, kijk bijvoorbeeld maar naar de recent uitgebrachte postzegels. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om de zoveelste Jantje Smit serie te gaan maken, daarvan hebben we er al meer dan genoeg in Nederland. We hebben aanvankelijk ook aan andere sectoren gedacht, maar we zijn er intern over uit dat een architectenbureau de juiste mix van inhoud en drama biedt.’

Moonworks staat daarin niet alleen, ook het Stimuleringsfonds voor Architectuur steunt het initiatief, met subsidie natuurlijk (aan het deelnemende bureau), maar ook inhoudelijk. Janny Rodermond van het SfA legt uit: ‘ Eerst zagen we er weinig in, maar we hebben het idee dat een dergelijke reality soap het begrip van architectuur onder een breed publiek kan versterken. Het programma past in onze doelstelling ten aanzien van kennisoverdracht, projecten die gericht zijn op het vergroten van het publieksbereik. Daar komt nog bij dat ons beleidsplan 2009-2012 natuurlijk niet voor niets de ondertitel ‘IMAGO en REALITEIT’  draagt. Dit innovatieve initiatief kan het imago van de architectuur verbeteren, juist door de realiteit in beeld te brengen. Het past daarom bij uitstek bij onze inhoudelijke en publieksdoelstellingen.’ Het Stimuleringsfonds wil echter wel een stem bij de keuze van het bureau dat de hoofdrol gaat spelen. De adviescommissie Basisregeling Architectuur zal daarom betrokken worden bij de keuze van het bureau. De commissie zal op basis van de aangemelde bureaus een shortlist maken. Moonworks is verantwoordelijk voor de definitieve selectie

Het bedrijf heeft haast met het contracteren van een bureau, aangezien het van plan is om op korte termijn met de opnamen te gaan beginnen. Bureaus die zich beschikbaar willen stellen kunnen zich vanaf vandaag bij het Stimuleringsfonds aanmelden met een korte motivatiebrief (niet meer dan 500 woorden) waarom juist dat bureau bij uitstek geschikt is. Moonworks zoekt een middelgroot bureau, met enthousiaste medewerkers, gevestigd in Nederland. Het hoeft niet per se om een topbureau te gaan. ‘We zijn juist geïnteresseerd in het alledaagse en het gewone. We zoeken geen helden, we maken ze.’ aldus Maanman.