Kim Verhoeven ontwierp een nieuw podiumtype voor de uitvoering van klassieke muziek.
De manier waarop we van een klassiek concert kunnen genieten is dringend aan modernisering toe om de snel teruglopende aandacht voor het genre tegen te gaan. Meer dan twee eeuwen geleden werden de eerste concertzalen gebouwd om tegemoet te komen aan de behoefte aan een ruimte specifiek voor de uitvoering van een concert. De bijeenkomsten in deze ruimten voor klassieke muziek evolueerden langzaam van een voornamelijk sociaal evenement naar een evenement waarbij het uitsluitend gaat om het luisteren naar muziek. Een luisterervaring waar een etiquette van stilte en formaliteit heerst. Dit terwijl de sociale ontwikkelingen buiten de concertzaal juist tegenovergesteld zijn geweest, mensen hebben meer keuzevrijheid gekregen en de technologie heeft het mogelijk gemaakt om een Bach concert te beluisteren waar en wanneer je maar wil! Muziek is niet langer enkel van de ruimte afhankelijk om te weerklinken.
Het resultaat van deze ontwikkelingen is dat de strikte, formele sfeer die heerst in de concertzaal een groot deel van het moderne publiek niet meer aanspreekt. Het jonge publiek blijft weg terwijl het bestaande publiek veroudert. De uitdaging is om nieuwe manieren voor het live beleven van klassieke muziek te bieden die tegemoet komen aan de wensen van een breed publiek. Space in four parts is een alternatief voor de concertzaal; een podium dat authentieker en duurzamer is dan haar voorganger.
Space in fourparts opent letterlijk het concertgebouw met zijn gesloten karakter. Door de gebouwtypologie te splitsen in vier semi-zelfstandige onderdelen en deze te heroverwegen en te herschikken wordt een nieuwe wereld aan mogelijkheden geopend. Interne en externe ruimtelijke relaties verschuiven en laten nieuwe diverse interacties tussen musici en publiek toe, in een steeds wisselende enscenering. Door voortdurende transformaties kunnen nieuwe relaties met het stedelijk weefsel en het landschap gelegd worden.
De nieuwe concertzaal roept weliswaar sterke herinneringen op aan haar klassieke verleden, maar ontsnapt aan de last van haar geschiedenis en de gesloten atmosfeer. Dit komt het sterkst tot uitdrukking in de casette-gevels en het interieur, de formele massa is veranderd in een ruimte van licht. Tegelijkertijd zorgen de cassettes voor de verstrooiing van het geluid en de structurele stijfheid van de draagconstructie. Space in four parts biedt werkelijk een vernieuwing van de manier waarop we van een live concert kunnen genieten.
naam
Kim Verhoeven
website
opleiding / studierichting
Academie van Bouwkunst Amsterdam / architectuur
mentoren
Lada Hrsak, Jan Peter Wingender, Jana Crepon
wanneer begonnen met afstuderen
maart 2009
wanneer klaar
juli 2011
favoriete ontwerper
ik heb niet echt één favoriete ontwerper, maar deze mensen inspireren mij:
Rachel Whiteread, Louis Kahn, Sueng Mo Park, Kazuyo Sejima, Abelardo Morell, Sol le Witt, Aires Mateus
favoriete project
UK Pavilion, Shanghai World Expo – Heatherwick studio
Bruder klaus feldkapelle, Wachender – Peter Zumthor
wat doe je nu
aan het werk in eigen studio en startstipendium bouwkunst voor 2012 ontvangen