Nieuws —

Nationale Staalprijzen uitgereikt

bron Bouwen met Staal

De Nationale Staalprijs is een prestigieuze onderscheiding voor het beste Nederlandse project in staal. Tijdens de Nationale Staalbouwdag op 4 oktober werden ze voor de negentiende keer uitgereikt.

Winnaar in de categorie Utileitesbouw: de perronkap en passerelle station Arnhem ontworpen door UN Studio. foto Ronald Tilleman
Winnaar in de categorie Utileitesbouw: de perronkap en passerelle station Arnhem ontworpen door UN Studio. foto Ronald Tilleman

Voor de vijf categorieën van de Nationale Staalprijs, Utiliteitsbouw, Industriebouw, Woningbouw, Infrastructuur en Karakteristieke stalen bouwdelen, werden in totaal 158 projecten ingezonden. De jury, bestaande uit ing. J.W.J. van den Bersselaar (Jos van den Bersselaar Constructie), mw.ir. M.H. Eugelink (Van Aken Architecten), ir. J.J.H.M. van Heeswijk (Hans van Heeswijk architecten en juryvoorzitter, prof.ir. N.A. Hendriks (BDA Groep),
A.P. den Hollander (Eurocommerce Projectontwikkeling), prof.ir. R. Nijsse (TU Delft Faculteit Bouwkunde en ABT), ir. A.G. van der Sluis (Van Rossum Raadgevende Ingenieurs Amsterdam), ir. J.H. Tieleman (BAM Advies & Engineering), en H. Wind (redactie Bouwwereld), koos hieruit eerder al de genomineerden.

In de categorie Industriebouw ging de prijs naar het cleanroomgebouw 5D op de campus van ASML in Veldhoven ontworpen door architectenbureau van aken architecten (VAA).
Uit het juryrapport: Dit enorm, maar ogenschijnlijk simpel bedrijfsgebouw blinkt met name uit in technische spitsvondigheden, zoals een horizontale opdeling in brandcompartimenten om te voldoen aan de hoge brandwerendheidseis
van maar liefst vier uur. Het grondgebruik is beperkt door eenvoudigweg de kantoren boven de productieruimte te plaatsen. De grote kolomvrije ruimten zijn overspannen met dubbele vakwerkliggers zónder in de binnenruimte ‘lomp’ aanwezig te zijn. De schoorstenen hebben een architectonische schoonheid die
te weinig voorkomt bij dit soort industriële gebouwen.

In de categorie Utileitesbouw werden twee prijzen uitgereikt. Een ging er naar de perronkap en passerelle station Arnhem ontworpen door UN Studio. Uit het juryrapport: Het project heeft overduidelijk een on-Nederlandse
allure, maar is wel met Nederlandse budgetten uitgevoerd. Het is zorgvuldig ontworpen en consequent gedetailleerd met staal als meest geëigend constructiemateriaal. De witte kleur benadrukt de exotische sfeer van de totale ingreep van het stationsgebied. Een knap staaltje staalbouw.
De ander naar fietsenstalling Fietsappel in Alphen aan de Rijn, een ontwerp van KuiperCompagnons. Uit het juryrapport: Een aantrekkelijk ogend, functioneel ontwerp dat verfijnd is gedetailleerd en uitgevoerd, vooral gezien het beperkte budget. Gebouwopzet, materiaalkeuze en kleurgebruik benadrukken het milieuvriendelijke karakter van fietsen en reizen met het openbaar
vervoer. De buisprofielen en de gevel van draadgaas (met vrolijke figuren) zorgen voor een open, uitnodigend karakter. Deze stalling is overduidelijk tot in het kleinste detail met veel plezier ontworpen. Staal is hier gebruikt zoals het moet: fris en slank.

In de categorie Woningbouw ging de prijs naar woonhuis Bag-a-Box in Almere, ontworpen door Courage architecten. Uit het juryrapport: Het concept Bag-a-box verdient alle waardering
door de maatschappelijke relevantie als uitbreidbare
starterswoning met een hoge kwaliteit. Het is bijzonder knap hoe de koper hier voor een minimaal budget van € 125.000 zoveel ruimte en schoonheid krijgt. Ondanks het catalogusgehalte van dit huis weet de ontwerper binnen het strakke stramien alle denkbare
uiterlijkheden en indelingen mogelijk te maken dankzij dragers van staal(framebouw).

In de categorie Infrastructuur ging de prijs naar de Spoor- en fietsbrug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle, ontworpen door Quist Wintermans Architekten. Uit het juryrapport: De twee hoofdliggers zijn aan de bovenzijde niet gekoppeld. Dankzij een voldoende torsiestijfheid behouden de beide vakwerken hierdoor hun visuele zelfstandigheid. De hoofdliggers lopen door over hun pijlers en geven het ontwerp daarmee een sierlijk cachet, óók omdat
daardoor de gehele constructie vloeiender wordt. De geringe hoogte van de vakwerken geeft de brug een neerlandswaardige glooiing. Een landmark in optima forma.

In de categorie Karakteristieke stalen bouwdelen ging de prijs naar de overkapping van het binnenterrein van het Amsterdamse Scheepsvaartmuseum, ontworpen door Ney & Partners. Uit het juryrapport: Fascinerend is deze ogenschijnlijk gewichtloze overkapping,die weliswaar ‘hangend’ is ontworpen, maar op druk is uitgewerkt. De vertaling van de historische windroos naar een symmetrische kap is een vondst. De techniek is geraffineerd, de engineering inventief, de verlichting spectaculair en het respect voor het bestaande bakstenen gebouw eerbiedwaardig: een terrechte winnaar.