Nieuws —

Geert Bekaert (1928-2016)

Redactie

De naamgever van ‘onze’ prijs voor architectuurkritiek is overleden.

bekaert1-662x634
Geert Bekaert in Venetië – foto Arjen Oosterman

Geert Bekaert heeft met zijn oeuvre een definitie gegeven van wat de aard van architectuurkritiek zou moeten zijn, aldus de jury van de eerste editie van de Geert Bekaert-prijs voor architectuurkritiek: erudiet, gezaghebbend, evaluerend en poëtisch tegelijkertijd. Van zijn teksten gaat nog steeds een inspirerende werking uit. Sinds de jaren vijftig schreef hij over architectuur, kunst en design voor de meest uiteenlopende media – van vaktijdschriften tot dagbladen en weekbladen. Een groot aantal daarvan zijn gebundeld in acht kloeke boekwerken onder de naam Verzamelde Opstellen. Bekaerts veelzijdigheid spreekt ook uit de 29 films die hij tussen 1968 en 1989 onder andere met Jef Cornelissen maakte voor de Belgische publieke omroep.

“De geniale denkbeweging aan de basis van zijn teksten, was eenvoudig: het leven is zinloos, de samenleving heeft betere tijden gekend, en de monumentale verwezenlijkingen van kunst en cultuur liggen in het verleden. En toch moeten we verder. Van die noodzaak is de architectuur het beste bewijs. Kunstenaars mogen wanhopen, bekritiseren en ongelukkig zijn – architecten hebben, als ze hun vak verstaan, het beste met de mens en de wereld voor. Mensen moeten leven en wonen, hoe tijdelijk of provisoir ook. Architectuur en de daad van het bouwen zijn een bevestiging en een viering daarvan – een rituele poging om alledaagse dingen waarde, tijdsduur en betekenis te geven, door ze tot een bewuste en intense ervaring te maken”, aldus Christophe Van Gerrewey op de website van A+.

Gerelateerde ArchiNed-artikelen: