Nieuws —

Home of Legends – Archiprix 2018

Dafne Wiegers

Home of Legends is een eSports-hub in het centrum van Londen, ontworpen voor Fnatic. Fnatic is een van de meest legendarische eSports-organisaties in Europa en slaagt erin om veel meer te behelzen dan gamen alleen. Home of Legends huisvest Fnatic’s League of Legends team en hoofdkantoor. Home of Legends biedt ruimte aan professionele spelers om te trainen, eten, samen te komen en te slapen, en het gebouw kan ook door fans worden bezocht.

Het gebouw, de fysieke ruimte, kan worden bedekt met een deken van digitale game ruimte. Gameontwerpers uitnodigen om ermee te werken zorgt voor een alternatieve, ludieke realiteit.

Kan je je onderwerpskeuze kort toelichten?
Ik denk dat de digitalisering van ons leven een revolutie is die even belangrijk is voor architecten als de woningbouw tijdens de industriële revolutie, de sociale ommekeer van de jaren zestig en het verlangen naar duurzaamheid in de jaren negentig en het beging van de 21ste eeuw.

Wat of wie zijn je inspiratiebronnen en kan je dit kort toelichten?
Ik heb geen idolen, maar haal inspiratie bij verschillende mensen en uit allerlei verschillende dingen, van Le Corbusier en Herman Hertzberger tot Disneyland.

Benoem (en beschrijf kort) het sleutelmoment in je afstudeerproject:
Drie ideeën die ik min of meer tegelijkertijd tegenkwam. Een citaat van Aldo van Eyck: “Modern architects have been harping continually on what is different in our time to such an extent that even they have lost touch with what is not different, with what is always essentially the same.” Een citaat van Mike Okuda, grafisch ontwerper van Star Trek: “People want things that are completely the same, yet totally different.” En Laurens Jan ten Kate van AHH vertelde me dat wat ik eigenlijk aan het doen was, de eeuwenoude behoefte aan entertainment en escapisme samensmelt met het eeuwenoude concept van een huis. Toen realiseerde ik me dat ik niet alles van de grond af hoefde uit te vinden, maar dat ik bestaande ideeën uit architectuur en game ruimtes op een geheel andere en verfrissende manier kon ordenen en uiteindelijk iets totaal nieuws kon krijgen.

De plattegrond laat al zien dat dit een van de verwarrendste gebouwen is. Het heeft geen ingang, geen gevel, als fan weet je niet hoe je je een weg door het gebouw moet banen en je hebt geen idee waar je je helden kunt vinden. Je kunt het gebouw als een game spelen en voortdurend nieuwe gebieden verkennen die je nog nooit hebt gezien.

Project tekst
In dit gebouw zijn ruimtes voor professionele spelers enerzijds en ruimtes voor de fans anderzijds dooreen gestrengeld als een Sundae-ijsje. Fans die het gebouw bezoeken, zijn op een constante queeste om uit te vinden waar hun helden zitten en zullen ze misschien (of misschien niet) vinden. Want waar is de ingang? En hoe kom je naar het volgende level? Wat zit er achter die ene muur?

In het Home of Legends-gebouw is er geen route. Je kunt op veel plekken naar binnen en vervolgens verschillende kanten opgaan, omhoog en weer naar beneden. Dit gebouw is net zo gefragmenteerd als onze online wereld.

Zoals in veel games is het gebouw Free to Play, waardoor er een open structuur met een daktuin voor de stad ontstaat, terwijl er tegelijkertijd een business model is. Tijdelijke game-installaties zijn er al genoeg, dit is het eerste permanente monument.

Na het voltooien van de hele tocht naar level 3, en vervolgens weer omlaag naar level 1, komen deze twee bezoekers uiteindelijk aan bij de artist in residence. Maar ze kunnen hem niet bereiken: er is een gat tussen hen in. Dit is een element dat vaak voorkomt in games. Je hebt net een hele route voltooit om vervolgens een gapende leegte tussen jou en de bestemming te vinden (denk aan de eerste Prince of Persia).

De structuur is ontworpen als een reeks scènes die de bezoeker kan verkennen, in plaats van uit te gaan van een reeks plattegronden zoals bij traditionele architectuur. Dit zorgt voor een gefragmenteerd gebouw. In het Home of Legends-gebouw is er geen route. Je kunt op veel plekken naar binnen en vervolgens verschillende kanten opgaan, omhoog en weer naar beneden. Deze tempel van het gamen is gefragmenteerd zoals het internet gefragmenteerd is: je zult je weg er doorheen moeten vinden.

Een doodlopende gang, overgenomen uit game ruimte en getransplanteerd naar de fysieke ruimte: de trap links gaat van het dak naar het balkon, maar leidt dan nergens heen.

Bovendien is Home of Legends een onderzoek naar hoe onze fysieke habitat er uit zal zien als de digitale habitat steeds invloedrijker wordt en we er meer tijd in ondergedompeld zijn. Ik denk dat de digitalisering van onze levens een revolutie is die net zo belangrijk is voor architecten als de woningbouw die gepaard ging met de industriële revolutie, de sociale ommekeer van de jaren zestig en het verlangen naar duurzaamheid in de jaren negentig en begin deze eeuw.

Zien of niet zien: spelers kunnen vanuit hun woonkamer de bezoekers de arena in zien lopen, maar die kunnen hen niet zien. In League of Legends, zoals in veel games, is zien of niet zien van cruciaal belang. In Home of Legends is dit ook het geval.

Naam
Dafne Wiegers

Contactgegevens
dafnewiegers.nl,
d.m.wiegers@gmail.com

Wanneer begonnen met afstuderen
Maart 2016

Wanneer klaar met afstuderen
Juni 2017

Opleiding
Academie van Bouwkunst Amsterdam

Wat doe je nu

Ik werk als architect bij AHH

Wat hoop/wil je als ontwerper in de nabije en/of in de verre toekomst bereiken?

Ik hoop meer betrokken te zijn bij de symbiose van digitale en fysieke architectuur en samen te werken met eSports-teams.

De ruimte waar fans merchandise kunnen kopen en de trofeeën kunnen bekijken. Achter de opening in de muur is een glimp van de Epic Games Wall te zien, die de epische momenten uit de geschiedenis van Fnatic laat zien.

Jury rapport
“[…] Het is niet alleen een eigentijdse opgave, ook het feit dat het de digitale wereld verbindt met de fysieke maakt het interessant. […] Daarmee wordt een uitdagend onderwerp op de agenda van de architectuur gezet.”

De arena is een meerlagige werkelijkheid: de spelers zijn te zien op het langzaam draaiende podium en ook op de muurprojecties. De wedstrijd kan als hologrammen op de grond plaatsvinden, je kunt anderen in virtuele ruimte bekijken en met je lichaam gamen. Het publiek kan zichzelf als een projectie zien en de commentatoren kunnen rondlopen in het spel dat plaatsvindt in dit overweldigende web van interfaces waar je misschien niet weet wat fysiek of digitaal is.