Archined
Zoeken
  • Artikelen
  • Onderzoek
  • Projecten
  • Vacatures
  • Agenda
  • Prijsvragen
  • Auteurs
  • Info

De Kern Bijzonder

Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur

De Kern Gezond uit 1987

Concept De Kern Bijzonder: The Best of Den Haag

De Hartlijn is ondergeschikt aan de pleinruimtes

Terug naar overzicht

Gerealiseerd?

Nee

Locatie

Den Haag, Nederland

Opdrachtgever

Gemeente Den Haag

Categorieën

  • 72 Plein / openbare ruimte
  • 85 Herstructurering

Omschrijving

Onlangs stemde het college van B&W van Den Haag in met de nota De Kern Bijzonder. Hiermee komt er een vervolg op De Kern Gezond uit 1987.

De Kern Gezond

Bijna 30 jaar geleden ontwierp Bureau B+B het masterplan voor de herinrichting van de binnenstad. De visie is gebaseerd op vijf sfeerlijnen, met elk hun eigen ruimtelijke karakter. De hartlijn verbond de verschillende zones. Elke sfeerlijn kreeg een herkenbare identiteit, zodat de binnenstad tot een samenhangend geheel werd gesmeed. De Kern Gezond was trendsettend voor de opwaardering van de Nederlandse binnensteden.

De Kern Bijzonder

In 2016 maakt de Gemeente Den Haag een vervolg op De Kern Gezond: De Kern Bijzonder. De ruimtelijke sfeerlijnen zijn aangevuld met vijf sfeergebieden die een functionele, economische eenheid vormen. De hartlijn wordt getransformeerd tot een voetgangervriendelijk gebied; auto’s en trams worden grotendeels omgeleid. Bureau B+B werkte mee aan de nieuwe nota en maakt momenteel een schetsontwerp voor de herinrichting van de Hartlijn.

De Hartlijn

De Hartlijn is de ruggengraat van De Kern Bijzonder. Ze zorgt voor samenhang in de veelzijdige binnenstad en dient als vanzelfsprekende route tussen hoogtepunten van de hofstad. Tegelijkertijd moet de Hartlijn zelf ook een prettige plek zijn om te flaneren. De opwaardering van de Hartlijn werkt als een vliegwiel voor de opwaardering van de hele Haagse binnenstad.

Shared Space Boulevard

Het terugdringen van het autoverkeer maakt het mogelijk om van de hartlijn een shared space boulevard te maken. In deze shared space maken de fiets, het openbaar vervoer en het bestemmingsverkeer gezamenlijk gebruik van een subtiel aangeduide middenloper. Daarnaast ontstaan royale zijlopers voor voetgangers. De hartlijn wordt getransformeerd van een ruimte voor ontsluiting naar een ruimte voor flaneren en verblijven.

Volwaardige pleinen

Op de plekken waar de hartlijn pleinen kruist, is de vormgeving van de straat dominanter dan de vormgeving van de pleinen. De pleinen zijn hierdoor ondergeschikt geraakt. In de voorgestelde situatie worden de pleinen niet versnipperd door de rijbanen, maar loopt de rijloper ingetogen over het plein. De pleinen vullen de hele ruimte en presenteren zich op de route van de hartlijn.

Share / print

  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Mail
  • Print