Een nieuwe stadscampus in Tilburg
Braaksma & Roos Architectenbureau werkt samen met The Cloud Collective en interieurontwerpbureau Inside Outside aan de herontwikkeling van de monumentale Locomotiefhal in de Tilburgse Spoorzone. De industriële gebouwen van de voormalige NS-werkplaatsen worden getransformeerd ten behoeve van de huisvesting van verschillende organisaties voor kennis, kunst, erfgoed en ondernemerschap. De Spoorzone is voor Tilburg een uitgelezen kans om de binnenstad te verrijken en de economische betekenis van de stad te vergroten. De Locomotiefhal vormt het hart van deze van deze nieuwe Stadscampus. De loods wordt een uitdagende publieke ruimte voor de uitwisseling en ontwikkeling van kennis. Ons team werkt in nauwe samenwerking met de toekomstige gebruikers aan het nieuwe ontwerp.
Een imposant industrieel monument
Het Spoorzoneproject in Tilburg is een van de grotere binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen in Nederland. Honderdvijftig jaar lang is deze werkplaats in gebruik geweest als herstelplaats voor locomotieven en rijtuigen. Een netwerk van sporen vormt samen met een reeks daaraan gekoppelde gebouwen de ruggengraat van het gebied. De architectuur van de verschillende gebouwen toont de ontwikkeling van de tijd: van negentiende-eeuwse bakstenen gebouwen met een constructie van houten of stalen spanten tot gebouwen met een stalen frame en glazen invullingen uit de jaren dertig. De locomotiefloods, met wanden van glas in stalen kozijen en een dak van betonnen platen, werd gebouwd in 1932 als transversale loods. De locomotieven werden met de rolwagen overdwars binnengereden in de oostzijde van de hal. De rolwagen maakte het mogelijk de locomotieven zijdelings te rangeren.