Het Duits Lijntje is een voormalige spoorlijn die loopt van Boxtel naar Wesel (Duitsland). In 1873 werd zij geopend door de Noord-Brabantsch-Duitse Spoorwegmaatschappij (NBDS). Het goederen- en personenverkeer waren tot omstreeks 1910 van betekenis als onderdeel van de internationale verbinding tussen Londen en Berlijn en verder oostwaarts richting Vladivostok. Na het faillissement van de NBDS werd de lijn door de NS uitgebaat. In 1950 werd de lijn voor personenvervoer gesloten en in 2004 beëindigde de NS het goederenvervoer op het laatst overgebleven stuk van Boxtel tot Veghel. Op een groot deel van het tracé zijn de sporen inmiddels volledig verwijderd. Ogenschijnlijk is de rol van het Duits Lijntje als belangrijke oost-westverbinding hiermee uitgespeeld.
De regio Noordoost-Brabant heeft echter de ambitie om meerdere regionale gebiedsopgaven met elkaar te verbinden. Zij ziet hierin een grote rol weggelegd voor het Duits lijntje. Zo kan de voormalige spoorlijn samenhang brengen tussen opgaven die in haar omgeving liggen en de regionale identiteit versterken.
Ruimtelijke Ontwikkelingsvisie
MUST werkte deze ambities uit in een Ruimtelijke Ontwikkelingsvisie; ‘Het Duits Lijntje verbindt‘. Hierin brengen wij in beeld op welke wijze samenhang gebracht en verbindingen gelegd kunnen worden tussen regionale gebiedsopgaven binnen Noord-Oost Brabant maar ook richting Limburg en Duitsland. Daarnaast onderzochten wij welke rol het tracé van de voormalige spoorverbinding daarin kan spelen. De visie laat zien dat het Duits Lijntje en haar nabije omgeving wederom een belangrijke rol kunnen spelen in het onderling verbinden van gebieden. Fysiek maar ook economisch en sociaal gezien. Bijvoorbeeld door een doorgaande fietsverbinding van oost naar west via het tracé van de voormalige spoorlijn te realiseren.