Voormalig station Vught verdiept en verplaatst; aankomen en vertrekken wordt een nieuwe ervaring
In Vught gaan spoor en station op de schop. In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) wordt het monumentale station van Vught verplaatst en het spoor verdiept aangelegd. Het project zal naar alle waarschijnlijkheid in 2030 worden opgeleverd. NEXT architects tekende voor het ontwerp van het vernieuwde station en spoor. De overlast van het treinverkeer door Vught wordt verminderd en de spoorovergangen zijn verleden tijd. Met de hele inpassing van het spoor en de aanpassingen aan het station heeft NEXT architects zorgvuldig gekeken naar de beleving van de reiziger én de beleving van de omwonenden. Het materiaalgebruik, de detaillering en de inzet van de beplanting langs het spoor sluiten aan bij het karakter van Vught: een dorp in het groen.
‘Het verdiepen van spoor en verplaatsen station Vught is een enorme infrastructurele ingreep. Maar door het kleur- en materiaalgebruik en de beplanting voegt de verdiepte ligging zich naar het karakter van Vught. Het is straks mooi thuiskomen.’ – Michel Schreinemachers , architect
Station Vught verdiept en verplaatst
Een bijzonder onderdeel is de aanpassing van het station Vught. De perrons komen onder maaiveld te liggen met daarboven een stationsplein dat Oost- en West-Vught met elkaar verbindt. Hiervoor wordt het bestaande station vijf meter richting het centrum verplaatst. Met het behoud van het station wordt een belangrijk onderdeel van het karakter van Vught behouden. Voor de herkenbaarheid voor de reiziger is het plein voorzien van een vide. Hierdoor is het stationsgebouw vanaf het perron ook zichtbaar. Een houten luifel markeert de trappen naar het perron en is voorzien van glas met zonnecellen. De trappen op het plein, de hellingbanen en bankjes worden voorzien van natuursteen en ontworpen als ontmoetings- en verblijfsruimten. Aan de westzijde wordt een monumentale boom geplant om de nieuwe entree aan deze zijde te markeren. Het gevoel van aankomen en vertrekken wordt een geheel nieuwe ervaring.
‘Het stationsgebouw heeft een bijzondere positie in het gedenken en herdenken in Vught. We hebben hier met zorg en respect rekening mee gehouden in de nieuwe positie van het oude stationsgebouw en de inrichting van het stationsplein.’ – Michel Schreinemachers , architect
Verdiepte ligging van het spoor
Het tracé van het project PHS Den Bosch-Vught wordt voorzien van geluidschermen en over een lengte van ongeveer drie kilometer verdiept. In Vught wordt de afscheiding van de verdiepte ligging voorzien van een bakstenen muur met een transparant hekwerk voor behoudt van het zicht. De passages zoals de Helvoirtseweg en de Molenstraat worden mooi afgerond voor de openheid en het doorzicht voor de fietsers en voetgangers. Het verdwijnen van de huidige spoorwegovergangen zorgt voor een hele nieuwe beleving. Ook hier wordt, daar waar voldoende ruimte is, beplanting toegevoegd die aansluit bij het parkachtige groen van Vught. De bomen komen zo dicht mogelijk langs het spoor te staan, zichtbaar voor de treinreizigers op het tracé Den Bosch-Eindhoven. Op deze manier wordt de herkenbaarheid van Vught langs het spoor verzekerd.
Beeldkwaliteitsplan PHS Den Bosch en Vught
In opdracht van ProRail heeft NEXT architects in samenwerking met MTD Landschapsarchitecten een Beeldkwaliteitsplan opgesteld voor het project PHS Den Bosch – Vught. Dit is verder uitgewerkt in vormgevingsspecificaties waarmee het ontwerp is vastgelegd. Momenteel is de tijdelijke verlegging van het spoor in voorbereiding. De aanbesteding voor de verdiepte ligging van het spoor en het station wordt later op de markt gebracht. Het Beeldkwaliteitsplan in opgesteld in nauw overleg met ProRail, NS, gemeente Vught en gemeente ’s-Hertogenbosch.