Groene verbinding
Na bijna anderhalve eeuw rijden in Utrecht geen treinen meer over de Oosterspoorbaan. De fietser heeft nu ruim baan op de doorfietsroute die een directe verbinding vormt tussen de Utrechtse binnenstad en het buitengebied met de landgoederen Rhijnauwen en Amelisweerd. Door een connectie te maken met het Krommerijnpad sluit het nieuwe netwerk aan op de meest gebruikte NS-wandelroute van Nederland.
Spoorverleden
Het dubbele spoor is nog steeds herkenbaar in het nieuwe park. Als herinnering aan het spoorverleden wordt gebruikgemaakt van hergebruikte spoorstaven in de voetpaden en verblijfsplekken. Het behoud van de spoorportalen en het aanplanten van begeleidende zuilbeuken zorgen ervoor dat de historische lijn goed zichtbaar blijft.
Co-creatie
In nauwe samenspraak met omwonenden is besloten om het gebied een natuurlijke uitstraling te geven. Daarnaast heeft de buurt zich uitgesproken voor de variant waar de de fietsroute zich deels op en deels naast de spoordijk bevindt. Op deze manier is een gevarieerde route ontstaan.