De Creatieve Industrie in de achtertuin
Sinds Corona is het thuiswerken niet meer weg te denken. Maar wie door een gemiddelde woonwijk loopt, merkt daar bijzonder weinig van. In de achtertuin van een rijtjeshuis in Amersfoort werkt fotograaf Rufus de Vries in zijn eigen ‘fabriekje’, als zichtbaar teken van de Creatieve Industrie. De wens om een werkplek te maken in het schuurtje in de achtertuin werd meer dan een werkplek: een zichtbaar uithangbord voor zijn creatieve beroep. Een lampje in de schoorsteen maakt aan voorbijgangers zichtbaar dat er gewerkt wordt. Het ontwerp kwam tot stand in co-creatie tussen de opdrachtgevers, architect Open Kaart en bouwer Bert Kramer. Ook de jongste zoon van de opdrachtgever dacht mee in het ontwerp en maakte een treffende maquette van LEGO.
Ruimte maken
Om voldoende ruimte te maken voor de nieuwe functie is één van de gevels een meter opgeschoven en van een groot raam voorzien. Op het dak zijn sheddaken aangebracht, een schoorsteen maakt de ‘fabriek’ compleet. Door te kiezen voor zwarte planken past het fabriekje goed bij de schuurtjes van de buren. De planken zijn echter verticaal geplaatst als open gevelbekleding. De latten lopen door over een deel van het raam en over de deur, waardoor de sculpturaliteit van het fabriekje sterker tot uitdrukking komt.
Het interieur bestaat uit een groot werkblad en een diepe kast. Het bovenblad van de kast dient als sta-bureau en als plek om foto’s en boeken op tentoon te stellen. Verlichting is geïntegreerd in het ritme van het dak, een stralingspaneel zorgt voor warmte. Het fabriekje biedt een aangename werkplek aan huis en is toch een plek op zich. Door haar karakteristieke vorm is het een herkenningspunt en een visitekaartje waar mensen graag worden uitgenodigd. Zo voegt de thuiswerkplek nieuwsgierigheid en karakter toe aan een dichtbebouwde wijk in ontwikkeling.
Stadsbouwprijs Amersfoort
Het fabriekje won in 2022 de Stadsbouwprijs Amersfoort in de categorie Small. De vakjury beargumenteerde dat de inzending met de kleinste afmetingen van grotere betekenis is. Het toont aan hoe je met eenvoudige en haalbare middelen een ’tamelijk saaie woonomgeving’ een stimulans kunt geven. “Werken aan huis is hier stijlvol en sympathiek gerealiseerd met een geraffineerde eenvoud van detailleren” geeft de jury aan.