“Inventons la Metropole de Grand Paris” is de grooste Europese competitie voor stedenbouw, architectuur en openbare ruimte. Meer dan 50 locaties waren onderdeel van deze open aanbesteding, met de ambitie om innovatieve projecten te genereren die de agenda voor de toekomst van Parijs zullen vormen. Uit meer dan 400 aanmeldingen kregen per project drie teams de opdracht om met een concreet voorstel te komen.Triango komt voort uit de visie van het team van architecten en ontwerpers, onder leiding van RAU, karres+brands en SeARCH met Phileas als lokale partner. Het 15 hectare groot project is een state-of-the-art voorbeeld van circulaire economie met als doel het realiseren van 167.000m2 aan modulaire kantoren, incubators en ateliers rond een centraal park. Niet alleen is Triango een anker in de ontwikkeling van Triangle de Gonesse, maar dient het ook als referentie voor een nieuw typologie kantoorgebied. Door de combinatie van natuur, sport en werk creëert Triango een scala aan nieuwe mogelijkheden en geeft het ruimte aan het bekende, het nieuwe en het onverwachte. Net zoals elementen in de natuur gedefinieerd zijn door de verbindingen tussen verschillende moleculen, zo is het park ook versterkt door zijn openbare ruimte en verbindingen tussen gebouwen. Geen strijd tussen iconische architectuur maar juist synergie.Het masterplan is gestructureerd volgens een robuust kader dat de grenzen van het plangebied en het centraal gelegen weelderige groene park benadrukt. De schil van gebouwen reageert op de unieke kwaliteiten van de locatie en is opgedeeld in drie verschillende zones met ieder een eigen karakter.
De ‘Urban’ zone ligt aan de zuid- en oostzijde van het plangebied en vormt de verbinding met Europa City. De bebouwing kenmerkt zich door zijn stedelijke karakter, waarbij de doorgaande transparante plint, tuinen en atria invulling geven aan een levendige publieke ruimte. Centraal in deze zone ligt een opgetilde kas, die op energie-neutrale wijze voedsel en ingrediënten produceert voor de lokale bedrijven, winkels en restaurants.
De ‘Organic’ zone is naar het park georiënteerd. Hier heeft elk gebouw een eigen opzet qua volume opbouw en interne organisatie. Elk gebouw heeft ook een eigen relatie met het glooiend oplopende park en vormt zo innovatieve buitenruimten voor nieuwe manieren van werken en recreatie, zoals tribunes bij sportactiviteiten, een gevel als klimmuur, terrassen rondom het water, mogelijkheden voor conferenties en lezingen in de buitenlucht.
De ‘Landmark’ zone aan de oostzijde van het plan presenteert zich aan de langsrijdende automobilist op de autosnelweg en is daarom het meest markant vormgegeven. ’s Avonds verlicht de glazen broeikas het gebouw van binnen, waardoor het iconische gebouw al van ver herkend zal worden.
De ‘ruggengraat’ is de hoofdroute door het gebied. Het verbindt alle belangrijke bestemmingen in het park en medieert de relatie tussen kantoor en park door het creëren van bijzondere actieve plekken. Het raakt de belangrijke entrees van het gebied aan en geeft expressie aan de integratie van werk- en sportfuncties.