Villa Fifty-Fifty is een gezinswoning, een paviljoen waar volumes zich afwisselend openen en afsluiten, en waar het leven zich net zo goed buiten als binnen afspeelt: een nieuwe typologie om interactie te maximaliseren.
Onze opdrachtgevers vroegen ons enkele jaren geleden een loft te ontwerpen in de Lichttoren in Eindhoven. Toen ze een kavel kochten aan de groene rand van Strijp R (een deel van het voormalige Philips fabrieksterrein), met ruimte voor een vurig gewenste tuin, kwamen ze bij ons terug. Dit keer met het verzoek om meer met de natuur te leven en een verlangen naar een meer minimalistische levensstijl.
We stelden onszelf de uitdaging om verder te ontwerpen dan het maximaliseren van transparantie – in plaats daarvan behandelden we alle functies met evenveel belang, of ze zich nu binnen of buiten bevonden. Elke functie heeft zijn eigen volume, op het kavel georganiseerd als stukken op een schaakbord en ingesloten tussen twee zwevende betonplaten. Het resultaat is een paviljoenachtig huis dat zich over de tuin ontvouwt, een woning waar binnen- en buitenruimtes elkaar afwisselen en de grenzen tussen hun functies vervagen. Half huis, half tuin in één enkel volume. Fifty-fifty.
De woonfuncties en de buitenruimtes zijn allebei even belangrijk, vloeiend met elkaar door het huis verweven. Elke functie heeft zijn eigen volume – open of gesloten, overdekt of opengesteld – en zijn eigen sfeer en materiaal. Deze ruimtes zijn willekeurig met elkaar verbonden en vormen een patchwork van relaties tussen het gebouw en het landschap, privé en publiek, en binnen en buiten.
Het huis oogt als een paviljoen dat zich over de tuin uitstrekt, met afzonderlijke volumes ingesloten tussen twee horizontale vlakken. De verticale houtstructuur van de toren steekt door de betonnen vloer en het stalen dak heen. Op de begane grond bevinden zich de gemeenschappelijke ruimtes voor het gezin en de ouders. De meisjes hebben hun eigen kamers in de toren, dat als zelfstandig huis is ontworpen.
We hebben het ontwerp aangevuld met enkele onconventionele materiaalkeuzes. Natuurlijk domineert glas om de grenzen tussen binnen en buiten te vervagen. Het creëert uitzicht en open zichtlijnen en zorgt voor wisselende reflecties van het landschap en het interieur. Vier gesloten volumes worden gekenmerkt door een onverwachte toepassing van materialen.
Het volume van de grote badkamer is bekleed met flagstones; geglazuurde badkamertegels sieren de muren in de slaapkamer en het kantoor. De ronde schuur is gemaakt van semi-transparant polycarbonaat. Omhuld met gepolijst aluminium weerspiegelt de toren subtiel het landschap, zodat een bijna gecamoufleerd oppervlak ontstaat dat de wisselende seizoenen en het weer weerspiegelt. Kleur wordt strategisch toegepast binnen het rijke patroon van neutrale kleuren. Daarnaast verheffen aangepaste toepassingen industriële elementen tot verfijnde details.
Op Strijp R stonden fabrieken waar Philips-televisies werden geproduceerd. Villa Fifty-Fifty brengt hier een eerbetoon aan met zijn sobere structuur van industriële materialen. Zo zijn de perforaties in de aluminium bekleding van de toren een subtiele verwijzing naar het verleden. Het patroon is geïnspireerd op de schitteringen van oude beeldbuizen die zijn ingezoomd en geabstraheerd. Zonlicht werpt opvallende patronen door de perforaties op de vloer en over de achterliggende muur. ’s Nachts schijnt de toren als een lantaarn.