Toen wij de opdracht kregen en in gesprek kwamen met de school troffen wij een enthousiaste onderwijsgemeenschap. De grote betrokkenheid van onze gesprekspartners vanuit het Commanderij College stimuleerden ons een gebouw te ontwerpen, dat uitnodigt tot samenwerken en ontmoeten, dat modern eigentijds onderwijs mogelijk maakt en stimuleert, maar vooral ook een gebouw dat appelleert aan de cultuur en belevingswereld van de leerling en docent.
Gebouw als ensemble van massa’s
Het ontwerp voor het nieuwe commanderij college maakt onderdeel uit van het stedenbouwkundige masterplan voorzieningcluster Beek. Het beoogde ontwerp is gesitueerd op het zuidelijk gelegen kavel grenzend aan de kruising met de Lieshoutseweg en de Muzenlaan en vormt een belangrijk landmark als entree van het dorp. De openbare ruimte die als drager en groene-as binnen het stedenbouwkundige plan fungeert, spant tussen het cluster primair onderwijs met de onlangs gebouwde basisschool, en het nieuwe Commanderij College. Het openbare gebied vormt de rug en contramal van de totale bebouwing in het stedenbouwkundige plan.
Het commanderij college, ontworpen als een ensemble van gebouwmassa’s, is zowel de beëindiging van de groene-as alsmede een intermediair tussen de gebouwde omgeving en het wijde landschap aan de Lieshoutseweg.
Het hart van het gebouw
Het commanderij college is opgezet rondom het schoolplein met een fietsenstalling. Vanaf de zijde aan de Lieshoutseweg grenst het ensemble aan een geplande waterberging met een rustplek voor de jongeren of docenten. Het gebouw bestaat uit drie massa’s waarbij de middelste massa de kernactiviteit, “een opleiding tot het werkveld”, uitdraagt. Respectievelijk betekent dit dat het plan opgezet is met een beroepsgericht bouwdeel in het hart van het gebouw, met transparante relatie tussen het theoriegedeelte en de sportaccommodatie met kantine. Het beroepsgerichte deel heeft ten opzichte van de orthogonale gebouwmassa’s de bijzondere plattegrondvorm van een taartpunt zodat deze de hoekverdraaiing van de locatie opneemt.
Om de transparantie te optimaliseren heeft het beroepsgerichte deel binnenin het gebouw een atrium waarin op de 1e verdieping een shuttle hangt, en op de begane grond een brede podiumtrap dat een informeel pauzegebied vormt.
Multifunctioneel en duurzaam
Er is een grote mate van multifunctioneel en flexibel ruimtegebruik ontworpen, waardoor verschillende onderwijs omgevingen te realiseren zijn, en zo kan dit gebouw de onderwijskundige ontwikkelingen in de toekomst goed faciliteren.
Mede door de toepassing van een WKO installatie is het een erg duurzaam en fris schoolgebouw geworden gemiddelde GPR score van 8,3. Voor luchtkwaliteit is frisse school klasse B gerealiseerd.
Wuivend riet
Het uiterlijk van het gebouw is sober en rustig. Ook hier staat het hart van het gebouw met het beroepsgerichte deel centraal. De drie gebouwen zijn qua kleurstelling licht zodat ze contrasteren ten opzichte van het groene gebied.
De gebouwmassa’s van de sportaccommodatie en het theoriegedeelte zijn ontworpen in massief orthogonaal metselwerk met een diepliggend raam. Om de lange blinde gevel van de sportaccommodatie aan de Lieshoutseweg te breken, heeft deze gevel in het metselwerk een golvende kromming.
De gevel van het beroepsgerichte gedeelte is transparant zodat de kernactiviteit van de school naar de wijde omgeving zichtbaar is. Deze gevel is opgebouwd uit stijlen waartussen glas geplaatst is. Af en toe heeft zo’n stijl een knik, zodat de gevel een dynamiek krijgt. De gevel gaat daarmee een dialoog aan met het wuivende riet van de waterberging en groengebied aan de Lieshoutseweg.