Hoe maak je een gezonde leeromgeving in een industriegebied?
Het Element biedt vmbo-onderwijs op verschillende niveaus door middel van ‘clubhuizen’. Het oude pand aan de Kaliumweg is verouderd en voldoet niet meer aan de onderwijsvisie. Het Element krijgt daarom een nieuwbouw aan de Kaliumweg. De nieuwbouw huisvest ook de leerlingen van de Hooglandseweg en het Taalcentrum.
De nieuwbouw ligt middenin het Industriekwartier: een industriegebied. Voor de school ligt een mooi groen veld, maar in de huidige opzet wordt het gebied veelal gedomineerd door vrachtwagens. Het oude gebouw is daardoor steeds introverter geworden. De uitdaging ligt in het maken van een gezonde, veilige en groene omgeving in het industriegebied.
Een goede leeromgeving is een gezonde en transparante leeromgeving
Door te kiezen voor een compact volume ontstaan een aantal voordelen: extra groene buitenruimte, korte looplijnen en een levendig centraal hart waar alle clubhuizen aan grenzen. Door de buitenruimte van de school te verbinden met het naastgelegen groene veld, ontstaat een royale en veilige groene voorzone voor het gebouw. Deze voorzone loopt via de entree rechtstreeks het gebouw in en voert naar een groen dakterras. Het plan is opgebouwd rondom een generiek kolomgrid, dat flexibiliteit in de toekomst garandeert.
In de nieuwbouw van het Element worden twee scholen, drie sportzalen, een dojo en een taalcentrum samengevoegd. Het plot aan de Kaliumweg ligt middenin het Industriekwartier in Amersfoort aan het groene quarantaine veld. De huidige omgeving is industrieel en steenachtig: geen prettige leeromgeving. Door een drielaags, compact ontwerp te maken, ontstaat er een royale groene buitenruimte rondom de school, die verbinding zoekt met het naastgelegen veld.
Door de tussengelegen weg te veranderen in een langzaam-verkeerroute, loopt het veld over in het schoolterrein. Het restaurant van de school grenst aan dit veld om voorbijgangers te stimuleren om binnen te lopen. De uitnodigende entree aan het veld voert bezoekers door het centrale hart naar een groen en intiem dakterras. Aan het centrale hart grenzen alle clubhuizen. De clubhuizen zijn via het hart te bereiken, maar hebben ook elk een eigen trappenhuis, zodat het verkeerstromen gescheiden kunnen worden en het gebouw een rustige leeromgeving vormt.